Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš to myslí s elektronickou evidencí tržeb opravdu vážně. A než dojde na její schvalování ve sněmovně, hodlá jí obstarat fanoušky.
Jak upozornilo Generální finanční ředitelství, které bude na odeslané účtenky dohlížet, Babišův úřad si nechal patentovat logo "e-tržby".
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Bude jím zastřešovat všechny výstupy, jež k tématu vypustí na veřejnost. Jednoduchý nápis s červeným "e" a černým zbytkem slova doplňuje slogan známý z podvojného účetnictví: Má dáti. Dal.
"Na zmíněný název byla již podána Úřadu průmyslového vlastnictví přihláška ochranné známky se žádostí o zápis ochranné známky do rejstříku," říká mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.
Registrace u patentového úřadu má zabezpečit logo proti zneužití.
Cíl: nechybovat jako Nečas
Andrej Babiš nechce s elektronickou evidencí tržeb opakovat stejnou chybu, jaké se dopustil expremiér Petr Nečas (ODS), když jeho vláda spouštěla jinou důležitou reformu - druhý pilíř důchodového systému.
Nečasova vláda tehdy podcenila doprovodnou kampaň a málo lidem vysvětlovala, proč nový prvek v penzích zavádí a co z něj klienti budou mít.
V kombinaci s hlasitým upozorňováním ČSSD, že po svém nástupu k moci druhý pilíř okamžitě zruší, se tak nakonec nikdo do dobrovolného spoření na důchod nehrnul, projektu pak skutečně chyběli klienti a nynější vláda ho zrušila.
Příprava na volby
Babišovi však nejde o klienty. Chce si spíše udržet pozitivní mediální obraz a nepřicházet o hlasy naštvaných živnostníků, až dojde příští rok na krajské volby nebo na ty sněmovní v roce 2017.
Zároveň potřebuje přimět zákazníky, aby účtenky od prodejců vyžadovali. Společně s kontrolními hlášeními, která párují faktury s provedeným obchodem, má být elektronická evidence tržeb Babišovým pomníkem a vítězstvím nad daňovými úniky.
Proto věnuje svému projektu maximální péči a od podzimu se má spustit masivní kampaň, která má přimět Čechy, aby si EET oblíbili.
Ředitelství vypsalo zakázku
Generální finanční ředitelství už taky vypsalo veřejnou zakázku, v níž hledá odborníky, kteří poutavou mediální kampaň vymyslí.
Zadávací dokumentace počítá s tím, že vítězná firma za své služby zinkasuje 1,15 milionu korun a že celkově vydá finanční ředitelství na osvětovou agitaci maximálně 41 milionů korun.
Podle požadavků tendru pojede kampaň všude – v televizi, rádiích, novinách, na internetu i na venkovních billboardech. Než soutěž doběhne, snaží se Babiš nápad propagovat sám na sociálních sítích.
Začátkem týdne vyvěšoval na twitter fotky prodejců a podnikatelů z Chorvatska, kde se inspiroval. "Istrie, malá vesnička. Paní prodává lokální ovoce a zeleninu. Černá EET pokladnička, anténka s GSM modulem," napsal k fotce bedýnek s rajčaty a paprikami.
Evidovat budou restaurace a hotely
Elektronická evidence má začít fungovat od příštího roku, původně se hovořilo o lednu, ale pravděpodobnější je duben.
V první vlně dopadne na restaurace a hotely, kde podle ministerských analýz dochází k únikům na DPH nejčastěji.
Jaké profese přibudou a kdy v dalších vlnách, bude rozhodovat vláda svým nařízením.
Ministerstvo financí odhaduje, že opatření by mohlo přinést až 10 miliard ročně navíc, které dosud na daních utíkají.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist