Znají to všichni. Cesta na dovolenou má trvat dvanáct hodin a už po deseti minutách se děti začnou ptát, kdy konečně budeme na místě. Za hodinu už je nebaví slovní fotbal, za další počítání aut. Co pak? V některých situacích mohou být digitální technologie záchranou psychického zdraví. Které dokážou dítě nejen zabavit, ale také ho něco naučit?

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Podle některých odborníků malým dětem telefon do ruky nepatří. Pro rozvoj jejich mozkových spojů je ideální objevování, interakce, čtení a komunikace. Ale někdy nastává situace, kdy může být pokračování dětského křiku doslova nebezpečné: třeba při dlouhé jízdě autem.

„Výukových aplikací a her existuje velké množství prakticky pro všechny věkové kategorie. Hodně jich je dostupných také od českých vývojářů, takže není problém používat aplikace třeba k rozvoji řeči. Populární jsou třeba aplikace od vývojářů Bimi Boo nebo českých PMQ software, které jsou dostupné v obchodech s aplikacemi Google Play i App Store,“ radí Václav Maněna, učitel a odborník na e-learning.

Prvně zmíněná firma se zaměřuje na velmi malé děti, kterým nabízí dětské puzzle, první počítání nebo omalovánky. Druhá zaujme spíše předškolní děti, učí je hodiny, angličtinu, abecedu, logopedii. 

Menší děti ale zabaví i precizně udělaná aplikace Hravouka, ta vznikla podle stejnojmenné knížky. Myška dětem ukazuje přírodu, procházejí lesem, korunami stromů, vodou a za pomoci lupy se učí o zvířatech a rostlinách, které zde žijí. Hra dětem nabízí opravdu překrásnou grafiku a příjemný hudební doprovod včetně zvuků přírody.

Děti, které rády počítají, zase nadchne Matémag. Didaktická hra, která přibližuje dětem matematiku. Aby holčička s chlapečkem mohli pokračovat v cestě, musí vždy vyřešit logické či matematické úkoly. Obtížnost hry je rozdělena do čtyř kategorií – na děti předškolní, děti z první třídy, z třídy druhé a děti starší.

Obsah je založen na Hejného metodě a tým společnosti TechSophia při jejím vývoji spolupracoval s experty na vzdělávání z organizace H-Mat pod taktovkou Milana Hejného samotného.

Zábavnou hrou je i Ochránce přírody. V rámci miniher děti se svými zvířecími hrdiny uklízí městečko, sází stromy, květiny nebo třídí odpad. Hra je sice krátká, ale zato zcela zdarma.

Fenoménem je už dnes hra Minecraft, vznikly platformy, kde se může nechat učitel vyškolit, aby mohl v Minecraftu učit – dá se totiž přizpůsobit prakticky každému předmětu. Pokud je lektor trochu kreativní, dají se v něm učit matematické koncepty jako zlomky, zeměpis, biologie, dějepis. Před dvěma lety třeba jeden hráč s využitím skutečných geografických dat vytvořil Mount Everest a poté vylezl na jeho vrchol.

Dobrým společníkem na cesty je i Albi tužka, která kombinuje papírové knížky s digitálními technologiemi. Navíc na ni můžete nahrát písničky, a když děti přestane bavit prohlížení knížek, mohou si samy pustit hudbu. „Mezi oblíbené ‚chytré hračky‘ patří programovatelný vláček Intelino, robotická včelka Bee-Bot a spousty dalších robotických hraček a stavebnic. Také populární Lego nabízí pro všechny věkové kategorie řady, které jsou interaktivní a obsahují prvky programování i robotiky,“ dodává Maněna.

Při používání mobilních aplikací rodičům doporučuje, aby si aplikaci nejprve vyzkoušeli sami, než ji dají dětem. „Nechci působit jako pokrytec a dobře chápu, že jsou situace, kdy je tablet nebo mobil často jedinou možností, ale je dobré znát aplikaci, se kterou bude dítě trávit několik hodin týdně,“ říká.