"Stát je nepřímým viníkem této tragédie a není to zdaleka poprvé. Snad si až teď politici konečně uvědomí, jak svým nekompetentním rozhodováním hazardují s lidskými životy," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz proděkan dopravní fakulty pro rozvoj a výstavbu ČVUT Petr Moos.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Někdejší ministr dopravy v překlenovací vládě Josefa Tošovského je přesvědčen, že přejezd ve Studénce, na kterém došlo ve středu ráno ke srážce Pendolina s nákladním vozem, patří k nejnebezpečnějším v zemi. Mezinárodně uznávaný expert si též myslí, že měl být při nedávné modernizaci koridorových železničních tratí odstraněn.
Přejezd se technicky v podstatě ničím neliší od těch z devatenáctého století. Akademická obec na podobná zásadní pochybení přitom upozorňuje už dlouho. "Ministerstvo dopravy a Správa železničních dopravních cest v tomhle směru až neuvěřitelně zaspaly," uvedl Moos. Dodal, že varování o rizicích spojených s podobnými přejezdy nebraly úřady vážně a ignorovaly je. Takzvané přímé křížení dvou dopravních cest mělo být odstraněno, ale k žádným konkrétním krokům ze strany ministerstva dopravy doposud nedošlo.
Moos zároveň zdůraznil, že se jedná o hrubé porušení bezpečnostních standardů, které se v Evropě stávají závaznými. "Stát v bezpečnosti silničního provozu nedělá nic anebo téměř nic. Poslanci naopak diskutují o zvýšení rychlosti na dálnicích na sto padesátku," uvedl Moos, který zodpovědnost za tragickou nehodu vidí přinejmenším částečně na straně státu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist