"Stát je nepřímým viníkem této tragédie a není to zdaleka poprvé. Snad si až teď politici konečně uvědomí, jak svým nekompetentním rozhodováním hazardují s lidskými životy," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz proděkan dopravní fakulty pro rozvoj a výstavbu ČVUT Petr Moos. 

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Někdejší ministr dopravy v překlenovací vládě Josefa Tošovského je přesvědčen, že přejezd ve Studénce, na kterém došlo ve středu ráno ke srážce Pendolina s nákladním vozem, patří k nejnebezpečnějším v zemi. Mezinárodně uznávaný expert si též myslí, že měl být při nedávné modernizaci koridorových železničních tratí odstraněn.

Přejezd se technicky v podstatě ničím neliší od těch z devatenáctého století. Akademická obec na podobná zásadní pochybení přitom upozorňuje už dlouho. "Ministerstvo dopravy a Správa železničních dopravních cest v tomhle směru až neuvěřitelně zaspaly," uvedl Moos. Dodal, že varování o rizicích spojených s podobnými přejezdy nebraly úřady vážně a ignorovaly je. Takzvané přímé křížení dvou dopravních cest mělo být odstraněno, ale k žádným konkrétním krokům ze strany ministerstva dopravy doposud nedošlo. 

Moos zároveň zdůraznil, že se jedná o hrubé porušení bezpečnostních standardů, které se v Evropě stávají závaznými. "Stát v bezpečnosti silničního provozu nedělá nic anebo téměř nic. Poslanci naopak diskutují o zvýšení rychlosti na dálnicích na sto padesátku," uvedl Moos, který zodpovědnost za tragickou nehodu vidí přinejmenším částečně na straně státu.