Na Ředitelství silnic a dálnic od začátku května znovu pracuje ve vedoucí funkci úředník, který musel před dvěma lety odejít kvůli závažným chybám při rozdělování zakázek. Jde o Oldřicha Poura, někdejšího šéfa krajské správy ŘSD v Chomutově, který nyní v pražské centrále správců dálnic vede majetkový odbor.

„Na pozici vedoucího odboru majetkové správy pracuje od 5. května 2014,“ potvrdila pro IHNED.cz mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Bývalý generální ředitel ŘSD David Čermák přitom Poura vyhodil proto, že podle výsledků vnitřní kontroly se v Ústeckém kraji rozdělovaly veřejné zakázky na více menších částí. Takové zakázky pak nebylo nutné otevřeně soutěžit.

„Nesmí docházet k tomu, aby na dvou sousedících úsecích byly prováděny zcela totožné práce a šlo o dvě různé podlimitní zakázky s hodnotou pod šest milionů korun,“ říkal předloni Čermák tři měsíce po Pourově vyhazovu, když na základě interní prověrky nechal zrušit zakázky za 200 milionů korun.

Sám Čermák ale musel loni na podzim odejít a Pour se teď pod novým šéfem ŘSD Janem Kubišem vrací.

Známí ze severu

Důležité přitom je zejména to, kdo úředníka s problematickou minulostí přivedl. Poura si k sobě bez výběrového řízení vzal Zdeněk Mařík, který od dubna šéfoval úseku údržby a správy majetku. Spolu s Pourem se znají nejen ze svého dřívějšího působiště v chomutovské krajské správě ŘSD, ale i později ze soukromého sektoru - z inženýrské firmy Siling, která od ŘSD dostala spornou zakázku.

Dokonce tak podezřelou, že šéf ŘSD Jan Kubiš chce nechat její detaily prošetřit a Zdeněk Mařík v pátek kvůli tomu složil ředitelskou funkci.

Zakázka pro Siling pochází z doby, kdy byl Mařík vedoucím provozu u chomutovské správy silnic. Pour tam byl jeho nadřízeným. V té době se společnost Siling podílela na provozu systému se zkratkou Dikos – šlo o mapování a přesnou evidenci míst na silnicích v Ústeckém kraji, kde jsou nutné opravy.

Počítačový systém s daty o závadách na silnicích však podle pozdější kontroly ŘSD mohl fungovat jako platforma, podle které se daly dobře účelově rozdělovat veřejné zakázky mezi předem dohodnuté firmy. Ty měly mít podle informací týdeníku Euro, který soutěž podrobně popsal, do systému přístup a samy si mohly vybírat, co opraví.

Mařík odešel z ŘSD do Silingu v říjnu 2011 dobrovolně, Pour ho následoval hned další rok po vyhazovu od exředitele Čermáka.

Čistky hned první den

Ředitelstvím silnic a dálnic, které je příspěvkovou organizací ministerstva dopravy, protečou ročně desítky miliard korun. A personální změny jsou tu i vzhledem k atraktivitě rozpočtu velmi časté. Jen za poslední čtyři roky se v čele vystřídalo šest manažerů, kteří si zpravidla přivedli i své ředitele na jednotlivé úseky.

Svými lidmi se obklopil i nový generální ředitel Jan Kubiš. Hned první den po svém příchodu obměnil většinu pražského vedení.

O místo přišli například ředitel provozního úseku Tomáš Kaas (právě na jeho místo přišel Zdeněk Mařík), šéf kanceláře generálního ředitele Lukáš Zrůst a o post ředitele výstavby i bývalý pověřený šéf ŘSD Jiří Mayer.

Novým manažerem se stal bývalý šéf oddělení vývoje a zástupce technického ředitele společnosti Benzina Tomáš Čížek, který vede úsek výstavby, bývalý náměstek ministra obrany Libor Tejnil je šéfem ekonomického úseku, kancelář generálního ředitele vede Soňa Křítková, bývalá ředitelka strategie a komunikace Babišova holdingu Agrofert.

Ministr dopravy Antonín Prachař chce ŘSD přetvořit z příspěvkové organizace na státní podnik. Jako předlohu si bere vzor ze sousedního Rakouska, kde dálnice a rychlostní silnice staví a spravuje společnost ASFiNAG.