Před rokem na nejstarší českou dálnici vedoucí z Prahy do Brna vyjela těžká technika. Stavební firmy dostaly za úkol zrekonstruovat dálnici, po které se jezdí od roku 1980. D1 bude po modernizaci širší 75 centimetrů a dostane nový povrch. Součástí modernizace je také úprava odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, oprava kanalizace či výměna svodidel.

Na všech čtyřech úsecích, kde v současnosti probíhá rekonstrukce, ale stavba nabrala zpoždění. Na konci minulého roku se skluz vyšplhal na zhruba sto dní. A stavební firmy časové manko stále prohlubují. Přitom jsou od státu dostatečně motivované plnit plán. Za každý den zpoždění zaplatí totiž milion korun. Největší zdržení je mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde se teprve pracuje ve středním dělícím pásu.

"Pokud bude docházet u některé z dodavatelských firem ke zpoždění, určitě využijeme možností vedoucích k nápravě daného stavu," řekl uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kubiš.

Podle dřívějšího vyjádření stavební firmy OHL ŽS, která vloni opakovaně na staveništi přerušila práce, mohou za zpoždění problémy v podloží dálnice. Ty bylo nejprve nutné vyřešit a vyžádaly si vícepráce, na jejichž provedení vloni v říjnu ŘSD společnosti navýšilo rozpočet o deset milionů korun. Původně firma v tendru na modernizaci devíti kilometrů dálnice zvítězila s cenou 600 milionů korun, což bylo o více než 360 milionů lacinější, než kolik předpokládal projekt.

Tento úsek je jeden ze čtyř, na kterém se momentálně pracuje. Další opravované úseky jsou mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. K nim by během letošního roku měly přibýt další tři úseky. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo občanské hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebylo uskutečněno projednání dopadu stavby na životní prostředí.

Celá akce bude stát asi 14 miliard korun. Konečná cena ještě není zřejmá a přispět by měla Evropská unie.

Nejstarší česká dálnice je nechvalně proslulá "panelovým" povrchem, který při jízdě způsobuje i nepříjemný hluk. Toto rozšířené přesvědčení je spíše legendou, než pravdou založenou na faktech. Jde totiž o cementobetonovou desku, která je prořezána spárami (proto ono pravidelné drncání). Velká část D1 navíc přesluhuje, ve spárách vznikají schůdky, a to komfort jízdy ještě dále zhoršuje. Nový asfaltový povrch by měl jízdu ztišit a to až o čtyři decibely.

Jedním se zásadních důvodů pro modernizaci D1 je i časté poškození vozovky. Datablog minulý rok zkoumal při jízdě do Brna otřesy, které působí na jedoucí vozidlo. Sesbíraná data zaznačili do mapy. Ta obsahuje body v padesátimetrových rozestupech, obarvené dle množství zaznamenaných otřesů. Čím více do červena, tím více je vozovka porušená. Rovněž vyznačili jednotlivé části dálnice, které nyní čeká rekonstrukce. Mezi směry Praha – Brno a zpět můžete přepínat v pravém horním rohu mapy.