Před rokem na nejstarší českou dálnici vedoucí z Prahy do Brna vyjela těžká technika. Stavební firmy dostaly za úkol zrekonstruovat dálnici, po které se jezdí od roku 1980. D1 bude po modernizaci širší 75 centimetrů a dostane nový povrch. Součástí modernizace je také úprava odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, oprava kanalizace či výměna svodidel.
Na všech čtyřech úsecích, kde v současnosti probíhá rekonstrukce, ale stavba nabrala zpoždění. Na konci minulého roku se skluz vyšplhal na zhruba sto dní. A stavební firmy časové manko stále prohlubují. Přitom jsou od státu dostatečně motivované plnit plán. Za každý den zpoždění zaplatí totiž milion korun. Největší zdržení je mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde se teprve pracuje ve středním dělícím pásu.
"Pokud bude docházet u některé z dodavatelských firem ke zpoždění, určitě využijeme možností vedoucích k nápravě daného stavu," řekl uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kubiš.
Podle dřívějšího vyjádření stavební firmy OHL ŽS, která vloni opakovaně na staveništi přerušila práce, mohou za zpoždění problémy v podloží dálnice. Ty bylo nejprve nutné vyřešit a vyžádaly si vícepráce, na jejichž provedení vloni v říjnu ŘSD společnosti navýšilo rozpočet o deset milionů korun. Původně firma v tendru na modernizaci devíti kilometrů dálnice zvítězila s cenou 600 milionů korun, což bylo o více než 360 milionů lacinější, než kolik předpokládal projekt.
Tento úsek je jeden ze čtyř, na kterém se momentálně pracuje. Další opravované úseky jsou mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. K nim by během letošního roku měly přibýt další tři úseky. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo občanské hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebylo uskutečněno projednání dopadu stavby na životní prostředí.
Celá akce bude stát asi 14 miliard korun. Konečná cena ještě není zřejmá a přispět by měla Evropská unie.
Nejstarší česká dálnice je nechvalně proslulá "panelovým" povrchem, který při jízdě způsobuje i nepříjemný hluk. Toto rozšířené přesvědčení je spíše legendou, než pravdou založenou na faktech. Jde totiž o cementobetonovou desku, která je prořezána spárami (proto ono pravidelné drncání). Velká část D1 navíc přesluhuje, ve spárách vznikají schůdky, a to komfort jízdy ještě dále zhoršuje. Nový asfaltový povrch by měl jízdu ztišit a to až o čtyři decibely.
Jedním se zásadních důvodů pro modernizaci D1 je i časté poškození vozovky. Datablog minulý rok zkoumal při jízdě do Brna otřesy, které působí na jedoucí vozidlo. Sesbíraná data zaznačili do mapy. Ta obsahuje body v padesátimetrových rozestupech, obarvené dle množství zaznamenaných otřesů. Čím více do červena, tím více je vozovka porušená. Rovněž vyznačili jednotlivé části dálnice, které nyní čeká rekonstrukce. Mezi směry Praha – Brno a zpět můžete přepínat v pravém horním rohu mapy.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist