Pražský dopravní podnik navrhl zdražení předplatných kuponů na MHD zhruba o čtvrtinu a redukci systému slev. Hodlá rušit i další spoje a omezit investice. Opatření mají ušetřit miliardy korun, a zastavit tak dlouhodobé zadlužování podniku, který je největším akciovou společností Prahy.

Vyplývá to z neveřejného materiálu, který vypracoval jej dopravní podnik a předal k projednání radě města ještě pod vedením primátora Bohuslava Svobody (ODS).

Jenže se vznikem jednobarevné městské rady TOP 09, kterou podpořila ČSSD, se možné zdražení odsune až do nových voleb. Politikům se do nepopulárního opatření totiž nechce.

"Pokud chceme, aby lidé jezdili MHD, a ne auty, tak se kupony zdražovat nemají. V tomto volebním období to není možné," uvedl v červnu pro server iDnes.cz šéf sociálnědemokratického klubu zastupitelů Miroslav Poche. ČSSD tímto krokem podmínila podporu nové rady v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09).

Tíha nevypověditelných smluv

Dopravní podnik tvrdí, že od města dlouhodobě dostává málo peněz na služby, které od něho Praha žádá. Loni to bylo 10,6 miliardy korun. Zároveň jej finančně tíží nevypověditelné smlouvy z minulosti. Jde třeba o dlouhodobý kontrakt na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun. Řadu dalších nevýhodných smluv se snaží vypovědět nebo upravit.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Cestující za předplatné platí od roku 2008 stejně. Zdražení kuponů o 24 až 30 procent by vyneslo 500 milionů korun ročně. Pokud by se tak stalo od července letošního roku, podnik by navíc získal 130 milionů. Změnou systému slev by navíc ušetřil 1,4 miliardy korun ročně. Materiál uvádí, že zdražovaní by mělo být pozvolné, nikoli "skokové".

Úspora 59 miliard

Z materiálu vyplývá, že omezením investic by mohl dopravní podnik do roku 2023 ušetřit 59 miliard korun. Optimalizací dopravní obslužnosti, tedy rušením spojů, by firmě zůstalo 250 milionů ročně a změnou odpisů majetku 1,8 miliardy korun ročně. Převedení některých služeb na Ropid, který v Praze zajišťuje organizaci dopravy, by znamenalo roční úsporu 50 milionů korun.

Cestou z finančních potíží může být také zavedení turniketů, které omezí počet černých pasažérů v metru. To podle odhadů přinese do kasy podniku každý rok 400 milionů. Podnik chce také pokračovat v revizi nevýhodných smluv z minulosti.

Situace je natolik vážná, že "může vést i k platební neschopnosti, což může mít za následek úpadek společnosti," píše se ve zprávě.