Protikorupční policie obvinila bývalého ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka. Manažera viní z toho, že zařídil výhodné podmínky pro firmu Cross Point, která zajišťovala prodej jízdenek ve vestibulech metra téměř čtyřikrát dráž než její předchůdce.

Policie kromě Dvořáka stíhá další čtyři lidi. „Celé obvinění je jen snůška nesmyslů a blábolů. Audit společnosti KPMG jasně řekl, že zakázka byla v pořádku,“ říká Dvořák v rozhovoru pro IHNED.cz.

A několikrát se přitom tvrdě opřel do současného primátora Prahy Bohuslava Svobody (ODS) a bývalého detektiva a nyní advokáta Václava Lásky, který po Dvořákově odchodu z čela DPP v prosinci 2011 zkoumal hospodaření největší městské firmy v hlavním městě a podal na bývalé vedení trestní oznámení.

Celé obvinění je podle vás snůška nesmyslů a blábolů. Proč? Kde vidíte problém?

Problém vidím třeba v tom, a přijde mi to skandální, že čtvrt hodiny poté, co mi policie sdělí obvinění, mi volají novináři a ptají se mě na to. Že jim to nepřijde trapné. Tak buď měla policie a státní zastupitelství tiskovku, což neměly, anebo se děje něco zvláštního a účelového.

Jak přesně vám policie obvinění sdělila?

Volal mi policista a ptal se mě, zda bychom se mohli potkat. Povídám mu, že jasně, že sedím v centru Prahy a můžeme si jít naproti. Obvinění jsem si převzal a do patnácti minut mi volali novináři. Jsem tedy přesvědčen o tom, že někdo schválně vynáší informace.

A proč považujete své obvinění za nesmysl?

Nejen audit společnosti KPMG ukázal, že to, co rozehrál docent Svoboda s tajemníkem Hančem a pány Láskou a Zámečníkem, je nesmysl. Potvrdí to i lidé zevnitř dopravního podniku a kvalifikovaní právníci. Řeknou vám, že Láskův materiál je opravdu blbost.

Chystám se zveřejnit policejní obvinění, ale i moji stížnost, aby každý, kdo bude mít chuť se zabývat detaily příběhu, měl možnost posoudit, jaké jsou argumenty advokáta Lásky a policie a jaké jsou argumenty moje a mých právníků.

V čem konkrétně vám obvinění přijde jako blábol?

Napadat nás z toho, že jsme omezili počet uchazečů ve výběrovém řízení tím, že jsme jako jeden z požadavků dali ISO, je neuvěřitelné. Bylo přece povinností dopravního podniku požadovat ISO naprosto standardně, neboť on sám je certifikovaný a musí to požadovat i po svých dodavatelích.

Nebo další věc: že jsme omezili počet uchazečů tím, že jsme chtěli po určitém procentu zaměstnanců dodavatele elementární znalosti angličtiny a němčiny? A že jsme po všech chtěli znalost počítačů? Tohle nám vyčítat mi přijde ve 21. století jako ptákovina a drzost.

Původní dodavatel tyto podmínky nesplňoval?

Nikoliv. Navíc byl vysoutěžen v roce 1992 a naší povinností bylo soutěžit znovu. Vždyť my bychom měli být spíše obviněni, kdybychom bývali dodavatele nepřesoutěžili. A co je mnohem zásadnější: mezi lety 2005 až 2007 bylo nejvíce stížností na služby prodeje jízdních dokladů. Lidé naříkali na neschopnost prodejní sítě. I proto dopravní podnik vytvořil kvalifikační předpoklady, které měly absolutně od základu změnit celý systém prodeje. To ale dnes nedokáže, nevím proč, nikdo pochopit. To výběrové řízení navíc bylo otevřené a ve výběrové komisi seděla spousta nezávislých členů.

Nepovažujete tedy ty služby, byť je nový dodavatel zkvalitnil, za předražené, jak tvrdí policie?

To odmítám. Uvedu jednoduchý příklad: chcete si koupit auto a buď na něj máte padesát tisíc, anebo půl milionu. Tak si koupíte nějakou ojetinu, anebo nového forda. A my jsme prostě chtěli nového forda. A ukázalo se, že to bylo správně. Téměř jsme vynulovali stížnosti a logicky zároveň narostly výnosy, protože se omezil počet černých pasažérů. Tedy těch, kdo dříve odmítali stát ty šílené několikahodinové fronty.

Najednou ale dopravní podnik platil ročně o 100 milionů korun víc. Není to až příliš velký rozdíl?

Podívejte se, zavedl se e-shop, zvýšil se počet přepážek a lidí, kteří obsluhují cestující. Najednou bylo otevřeno osmadvacet dní v měsíci a ne jen čtrnáct jako za předchozího dodavatele. To jsou naprosté rozdíly. A to něco stojí.

Společnost Cross Point, která soutěž vyhrála, ale záhy po vítězství v tendru změnila majitele a získala ji kyperská společnost s anonymními akciemi. Stala se tak velmi neprůhlednou. Nebylo vám to podezřelé?

Ale to je běžný příběh české ekonomiky. Tisíce českých firem mají svůj domicil na Kypru, ve Švýcarsku nebo v Asii nebo kdekoliv jinde.

Takže to podle vás bylo v pořádku?

Pokud by existoval zákon, který řekne, že firma, jako je dopravní podnik, musí mít dodavatele se sídlem v Česku a s akciemi na jméno, pak bych tomu rozuměl. Ale nepamatuju si, že by dopravní podnik měl povinnost nebo i možnost zkoumat, odkud firma pochází nebo kdo vlastní její akcie. Byly dané kvalifikační předpoklady a buď splníš, nebo nesplníš. A pak funguješ, nebo ne a podle toho se zařídím.

Existují ale podezřelé okolnosti a personální vazby. Například to, že advokátní kancelář Šachta a partneři, která se vloni přejmenovala na MSB Legal, je personálně propojena se společností, která organizovala výběrové řízení na prodejce jízdenek. A tato administrátorská firma zase sídlila na stejné adrese, kde měli sídlo kyperští vlastníci Cross Point.

To je ale potřeba se zeptat u těchto firem, jaké to personální propojení bylo. Já detaily případného propojení neznám. Odmítám ten permanentní fabulační příběh, že právníci mohli ovlivnit výběr firmy a jsou s ní personálně propojení. Když se podíváte na internetu na moje jméno a podíváte se, v kolika jsem seděl správních radách a dalších orgánech a kolik na mě bylo navázaných lidí, tak ti všichni jsou odvaření, pokud bychom spolu do budoucna dělali nějaký byznys ve státní správě? To je přece úplná blbost.

Jak si tedy vysvětlujete, že vloni na podzim vedení dopravního podniku smlouvu se společností Cross Point vypovědělo, když vy i audit, na který se odvoláváte, říkají, že vše bylo v pořádku?

To je přesně ta mediální fabulace. Každá zakázka má přece svůj objem a svou časovost. A po určité době je potřeba ji přesoutěžit. Za mého vedení jsme v dopravním podniku každý týden, každý měsíc vypovídali nějakou smlouvu a soutěžili znova. To není nic nenormálního. A s Cross Pointem smlouva běžela šest let. Navíc se vytvořila mediální hysterie podporovaná advokátem Láskou. A v tu chvíli se chtěl nový management ukázat v tom nejlepším světle a smlouvu vypověděl.

Máte pocit, že vedení dopravního podniku řídí média?

Mám pocit, že tuhle společnost a politiky řídí média. Objektivně si to myslím. Na vlastní kůži to zažívám. Ale nebudu se schovávat a budu s novináři komunikovat. A až se prokáže moje nevina, budu se hojit na všech, kteří tenhle příběh způsobili.

A až budete číst moji stížnost proti obvinění, dozvíte se, že součástí bude i velmi tvrdý atak na autory toho sdělení. Zamlžují informace, které mají k dispozici a vůbec je neuvedli do obvinění. To je alarmující a jen to potvrzuje mojí domněnku, že bylo potřeba teď rychle něco udělat. Den před zastupitelstvem mi sdělí obvinění a honem to jde do médií. Za čtvrt hodiny už to lítá po všech serverech a běží dehonestující kampaň.

Proč své obvinění spojujete se čtvrtečním zasedáním pražského zastupitelstva?

Míra problémů, které způsobil docent Svoboda, a k tomu totální ekonomická devastace magistrátu jsou natolik prokazatelné, že bylo potřeba ty potíže zakrýt něčím jiným a alespoň na pár dní či týdnů odvrátit pozornost. A kdo tohle nevidí, tak je buď slepý, anebo nechce připustit, že se před rokem spletl, když vynášel docenta Svobodu do nebes jako protikorupčního bijce.

Sledujete dění v dopravním podniku i po svém odvolání?

Určitě. A jsem rád, že se ve druhé polovině loňského roku podařilo firmu zachránit. Protože to, co se dělo v první polovině roku, je neuvěřitelné. Proč novináři tehdy nebili na poplach? Hovořilo se o miliardových úsporách, ale několika podpisy se nejenže neušetřilo, ale náklady se zvýšily o stovky milionů korun. Proč se o tom nemluví a zůstává se ve lži?

Podívejte se na předběžné hospodářské výsledky dopravního podniku za loňský rok. Čísla jasně ukazují, že manažerská opatření z loňského roku jsou jednou velkou katastrofou. Zhoršilo se všechno. Nejsou peníze na investice, zhoršil se i jízdní řád.

Odkud ta čísla máte?

Od lidí, kteří mají zbytek pudu sebezáchovy a osobní odvahy se mnou komunikovat.

Takže v DPP máte pořád své lidi.

To není jen o dopravním podniku, ale i o Ropidu (organizace, která zajišťuje příměstskou dopravu - pozn. red.) a o magistrátu. Primárně na městě se lidé děsí toho, co se tam reálně děje.

Jak víte, že se zhoršil jízdní řád? To jsou zkušenosti vaše, nebo známých a přátel?

Od známých.

Vy sám nejezdíte metrem nebo tramvají?

Ne, to leda se škraboškou.

Proč?

Mám takovou mediální pověst, že bych nemusel vyváznout se zdravou kůží.

Čím se teď vlastně živíte?

To je top top secret. Nenechám si zbytky svého soukromí zdevastovat médii.

Prozraďte alespoň oblast.

Oblast boje proti Láskům.

To ovšem není role, ze které by vám plynul příjem.

Není, ale je to povzbuzující role.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist