Pokud vás nezdrží dopravní nehoda, je cesta z Prahy do Brna autem obvykle o půlhodinu rychlejší než autobusem a o téměř 40 minut rychlejší než vlakem.

Pro příštích šest let to nebude tak úplně pravda. Od čtvrtka se role otočí a vlak se stane nejrychlejším dopravním prostředkem mezi oběma městy. Tedy pokud nelétáte soukromým letadlem nebo za desítky tisíc korun nevyužijete služeb aerotaxi (přehledné srovnání ZDE).

Stavaři totiž ve čtvrtek naplno začínají s modernizací prvních dvou úseků dálnice D1, která je klíčovou spojnicí české a moravské metropole, a šoféry v autech i cestující v autobusech tak čekají komplikace - zúžené jízdní pruhy, omezení rychlosti a někdy i uzavírky. Suma sumárum: nepříjemné zdržení v několikakilometrových kolonách.

Kde opravy D1 začnou

Úsek 14 (Exit 104 Větrný Jeníkov - Exit 112 Jihlava)

Vysoutěžená cena: 650 milionů Kč bez DPH (69 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení CPI pro D1 (COLAS CZ, a.s., a PORR, a.s.)

Úsek 21 (Exit 153 Lhotka - Exit 162 Velká Bíteš)

Vysoutěžená cena: 597 milionů Kč bez DPH (62 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš (OHL ŽS a Alpine Bau CZ)

Předpokládaný harmonogram prací (záleží na počasí):

I. a II. etapa: duben 2013 - srpen 2013 (provizorní rozšíření vozovky v jednom směru, rozšíření mostů, modernizace inženýrských sítí - kanalizace, kabely)

III. etapa: září - prosinec 2013 (modernizace celého jednoho jízdního pásu)

IV. etapa: březen 2014 - červen 2014 (modernizace celého druhého jízdního pásu)

„Bude to těžká zkouška pro nás všechny,“ řekl David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem celé stavby. Ta je naplánovaná až do roku 2019, kdy mají být zmodernizované poslední z celkem 21 úseků D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a brněnskou Kývalkou.

Ministr: Jezděte raději vlakem

I ministr dopravy Zbyněk Stanjura proto vyzval řidiče, aby raději využili pro cesty mezi Prahou a Brnem vlaky. „Bude to pro ně pohodlnější a také levnější,“ zalobboval Stanjura za státní podnik České dráhy, které od loňského října vypravují speciální soupravy nazvané D1 Express.

Právě ty budou cestě autem či autobusem konkurovat nejvíc. Jezdí ve dvou párech spojů denně, ve všední dny brzy ráno (o víkendu a ve svátky pak odpoledne) z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Na trase nikde nezastavují (o víkendu jen v Pardubicích) a cesta trvá dvě hodiny a 35 minut.

Vhodné jsou i vlaky kategorie EuroCity, do kterých mohou pasažéři nasednout každou hodinu a trasu zvládnou za dvě hodiny a 40 minut. Cesta vlakem (ale i autobusem) je navíc v průměru o polovinu levnější než vlastním vozem, pokud se o náklady nedělí posádka plného auta.

Řidiči, kteří budou chtít i přesto jet z Brna na Prahu nebo opačným směrem autem, mohou využít i jiných cest než D1. Ty jsou však delší a oproti vlaku i výrazně časově a finančně náročnější. Například cesta z Prahy přes Hradec Králové a Svitavy je o necelých 60 kilometrů delší a pojedete tři a půl hodiny. O zvýšených nákladech na palivo nemluvě.

„Jsme si všichni vědomi, že dopravní komplikace budou na úplném začátku významné. Potrvají zhruba tři měsíce od zahájení prací,“ řekl vládní zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc v dubnovém rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Minutová zdržení. Když se nic nestane...

Kde hledat informace

Aktuální informace o situaci na D1 můžete sledovat například na chytrých telefonech. ŘSD kvůli modernizaci dálnice nechalo vyvinout speciální aplikaci. Majitelé smartphonů si ji mohou do svého přístroje stáhnout na webu www.dopravniinfo.cz. Opravované úseky navíc budou monitorovat i kamery umístěné vždy po dvou kilometrech. ŘSD založilo také zvláštní web www.novaD1.cz, kde řidiči rovněž najdou potřebné detaily.

Podle Švorce by se ale zdržení měla pohybovat v řádu minut, někdy do dvaceti až třiceti minut.

„Když budou probíhat všechny stavební práce na jedné polovině dálnice a provoz bude převeden ve čtyřech jízdních pruzích na druhou stranu, v zásadě by se měla cesta prodloužit jen v řádu minut. Na to máme zpracovány matematické modely. Samozřejmě jinak to bude, dojde-li k dopravní nehodě nebo nějakému defektu. A jiná situace nastane, bude-li tam dopravní omezení s vyloučením jednoho jízdního pruhu. Pak půjde o desítky minut,“ dodal Švorc.

Že vše půjde podle plánu a bude co nejméně nehod, se budou spoléhat i soukromí dopravci, kteří vozí klienty mezi Prahou a Brnem v autobusech.

Odškodnění za zpoždění

„Jízdní řády upravovat nebudeme. Máme dispečink, který umí řešit mimořádné situace,“ tvrdí mluvčí firmy Student Agency Aleš Ondrůj. Dispečink ale pro jistotu společnost posílí a chystá i novou formu plánu na odškodňování cestujících kvůli zpoždění.

Lidé, kteří dálniční tepnu D1 využívají při cestě do práce, zatím vyčkávají. „Kdyby to bylo hodně zlé, budu jezdit den předem. V Praze máme zázemí, tak bych tam přespal. Ale jinak čekám, jak se to bude vyvíjet. Musela by být vážně velká krize, abych začal jezdit vlakem,“ popisuje manažer Jiří Suchánek.

Jako první se budou na D1 opravovat úseky mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. - 112. km) a Lhotkou a Velkou Bíteší (153. - 162. km). Zhruba do měsíce by pak měly začít práce na dalších dvou úsecích - mezi Šternovem a Psářemi (41. - 49. km) a Loktem a Hořicemi (66. - 75. km).

Postupná šestiletá modernizace celých 160 kilometrů bude stát odhadem 14 miliard korun a počítá se s využitím peněz z evropských fondů.


Jak cestovat mezi Prahou a Brnem?


Auto

Kudy Vzdálenost Doba jízdy Cena
Praha - Brno po D1 206 km 1:58 h 433 Kč

Praha - Hr. Králové - Svitavy - Brno

260 km 3:25 h 546 Kč

Praha – Kolín – H. Brod – Žďár n. S. - V. Bíteš - Brno

243 km 3:26 h 510 Kč

Praha – K. Hora – Chotěboř – Žďár n.S. - Tišnov – Brno

214 km 4:21 h 449 Kč

Praha - Hr. Králové - Olomouc - Brno

356 km 4:22 h 748 Kč

Poznámka: Během modernizace je však potřeba k době jízdy přičíst zdržení. ŘSD tvrdí, že v řádu minut, pokud ale dojde například k nehodě, půjde o desítky minut navíc. Výpočty ceny za jízdu jsou orientační a zahrnují průměrnou spotřebu paliva 6 litrů na 100 km a cenu paliva 35 Kč za 1 litr.

Vlak (ČD)

Druh vlaku Vzdálenost Doba jízdy Cena
D1 Express 255 km 2:35 h 210 Kč
EuroCity 255 km 2:40 h 210 Kč
Rychlík záleží na trase 3:17 až 3:37 h 210 Kč, ale i 343 Kč

Poznámka: Uvedené ceny jsou za jednosměrnou jízdenku a nezohledňují žádné slevy.

Autobus

Na lince mezi Prahou a Brnem působí několik přepravců, kteří klienty v průměru okolo dvou set korun dovezou za dvě a půl hodiny, nejdéle za dvě hodiny a 45 minut. Stejně jako o jízdy osobním automobilem je však třeba přičíst zdržení. Někteří dopravci budou v případě velkých zdržení vracet jízdné.

Letadlo

Poslední přímá linka letěla v roce 2011, využít tak lze jedině soukromé letadlo anebo aerotaxi za cca 35 tisíc korun. A doba letu? 50 minut.