Jeden z nejuznávanějších českých odborníků na dopravní stavitelství František Lehovec z pražského Českého vysokého učení technického patří mezi pamětníky, když se 12. července 1971 otevíral první úsek dálnice D1. Měřil celkem 21 kilometrů a vedl z Prahy do Mirošovic.

"Tehdy ho slavnostně otevíral místopředseda federální vlády. Průměrná cena prvních úseků byla 30 milionů korun," uvedl Lehovec v on-line rozhovoru

Za čtyřicetiletou existenci se původní úsek protáhl až do Brna, přesto patří D1 k nejkritizovanějším dopravním tepnám v Česku. Nedávné prasknutí silnice na 52. kilometru ukázalo, v jak špatném stavu nejstarší dálnice je.

Mezi nejhorší úseky patří ty, které mají cementobenový kryt. "Jsou staré 35 let a mají nejméně 10 let po ukončení své životnosti. Jsou doslova v havarijním stavu a musí být co nejdříve nahraženy novými. Nachází se mezi 50 a 160 km D1," konstatuje odborník.
Podle Lehovce je v současné době prioritním řešením rekonstruovat D1 v úseku Mirošovice - Kývalka. "Rekonstrukce spočívá ve výměně celé konstrukce vozovky a současně rozšíření o jeden metr. To umožní v případě zásadní přestavby D1 na šestipruhovou jízdu v každém jízdním pásu jízdu ve čtyřech pruzích. Současně se předpokládá, že při zásadní přestavbě D1 bude využívána jako odlehčovací trasa také R35," konstatuje profesor z ČVUT.
Silnice v Česku jsou podle experta ve špatném stavu především proto, že se zanedbala údržba. To by se mohlo změnit v příštím roce, kdy má stát dát na opravu silnic dvojnásobek peněz, to znamnená kolem čtyř miliard korun.

Jak vnímá František Lehovec úterní výročí D1? Stavělo se před 40 lety lépe než dnes? Pomůže chystaná oprava dálnici tak, jak slibuje Ředitelství silnic a dálnic?

Expert na dopravu odpovídal na otázky čtenářů IHNED.cz

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Elizabeth
Které úseky silnic na současné D1 považujete za nejhorší?
Jsou to nesporně úseky, které mají cementobenový kryt. Jsou staré 35 let a mají nejméně 10 let po ukončení své životnosti. Jsou doslova v havarijním stavu a musí být co nejdříve nahraženy novými. Nachází se mezi 50 a 160 km. Tyto úseky se střídavě nacházejí jak na území Čech, tak i na území Moravy. Nelze vymezit přesně jeden úsek, nahradit je potřeba všechny.
František Lehovec
Jindřiška
Dobrý den, pamatujete se, jak se dálnice otevírala? Bylo to tehdy také s takovou slávou jako dneska? Sjeli se papaláši, pláceli se po ramenou? A nevíte, kolik tehdy ten úsek stál peněz? díky za odpověď
První úsek otevíral místopředseda federální vlády. Samozřejmě bylo to slavnostní otevření i s papaláši, jak je tomu dnes. Průměrná cena prvních úseků byla 30 milionů korun za jeden kilometr dálnice.
František Lehovec
Rudolf
Dobrý den V jednom dokumentu o stavbě dálnic jsem slyšel že životnost asfaltové vozovky je 4-5 let a betonové 7-9 let. To mi připada jako neuvěřitelníé plýtvání peněz. Existují již návrhy a technologické postupy které by zvýšili životnost vozovek oproti stávajícím materiálům a technologiím?
Určitě šlo o nedorozumění. Žádná konstrukce dálniční vozovky se nenavrhuje na uvedenou dobu. Vozovky se navrhují v průměru na 20 - 25 let. V každém případě vyžadují pravidelno údržbu. Současné materiály a technologie garantují životnost 25 let. Tato doba je optimální z hlediska nákladů na jejich výstavbu. Pro asfaltové vozovky se používají modifikované asfalty a pro cementobetonové vozovky se důsledně používá kotvení spar ocelovými trny, které zabraňují svislý posunout jednotlivých desek.
František Lehovec
Ondra
Po dostavbe R35 mezi HK a Mohelnici by bylo mozne D1 znatelne odlehcit, tedy i generalni rekonstrukce by nemela tak rozsahle negativni dopady na dopravu, jako tomu bude nyni, kdy je D1 nenahraditelna. Skutecne neexistuje nic, co by dokazalo zmenit neracionalni kroky, ktere se planovani dopravy cini? Napr novy usek D1 na Zlin je zcela prazdny a prioritni stavby jsou odlozeny....
V současné době je prioritním řešením rekonstruovat D1 v úseku Mirošovice - Kývalka. Rekonstrukce spočívá ve výměně celé konstrukce vozovky a současně rozšíření o 1 metr. To umožní v případě zásadní přestavby D1 na šestipruhovou jízdu v každém jízndním pásu ve čtyřech jízdních pruzích. Současně se předpokládá, že při zásadní přestavbě D1 bude využívána jako odlehčovací trasa také R35. Lze předpovědět, že toto období může nastat po roce 2017.
František Lehovec
Josef
Co považujete za hlavní příčinu neutěšeného stavu staré části D1 a jak jsou na tom z tohoto pohledu nově otevírané úseky. Narážím i na skutečnost nedobrého stavu 3 roky staré části v Ostravě.
Konstrukce vozovky je už 10 let po své životnosti. Měla být již před touto dobou vyměněna, to je hlavní příčinou hlavního stavu. Pokud vzniknou závady po dokončení komunikace, je povinností investora závady reklamovat a dodavatel je musí bezplatně opravit. Nejčastější záruční doba se pohybuje kolem 5 let.
František Lehovec
Jan Finster
Jaké dálnice v Česku považujete za nejpodařenější?
Z hlediska trasování si myslím, že D1, která slaví výročí, je umístěna do krajiny velice příznivě a neruší krajinný ráz.
František Lehovec
Viktor Hetcl
Dobrý den, dovolte mi prosím zeptat se, kam míří veškeré peníze z výběru mýtného, z dálničních známek, z daní paliva a další a další fin. prostředky, které by měly být primárně určeny jako strategické prostředky pro celkovou údržbu dálničních sítí a vůbec všech komunikací v ČR... Kam ty peníze tečou a proč stojí oprava silnic a dálnic(odfušovaná...), či výstavba několika km nové silnice tolik milionů korun... Mnohokrát děkuji za odpověď a přeji pěkné a klidné léto. Viktor Hetcl.
Všechny tyto prostředky jsou součástí příjmu SFDI. A jsou zpátky určeny pro výstavbu a opravy hlavních silnic a dálnic.
František Lehovec
hloupa Tonka
Proc ty smejdy komunisty, Stal 1km /slovy Jeden kilometr/ one D1 JEN 1 milion /slovy Jeden milion/ tehdejsich Kcs ?!!
Dan
Dobrý den, chci se zeptat, proč se u nás takovým způsobem odbývá údržba a opravy cest? Dále by mě zajímalo, proč i nově opravené cesty se začínají velmi rychle rozpadat? Velmi často vidím, že po třech letech už cesta po GO praská a jsou v ní díry. A proč třeba v Rakousku, které má srovnatelné klimatické podmínky, jsou cesty výrazně lepší? Děkuji a přeji hezký den Dan
Hlavní příčinou je nedostatek finančních prostředků určených pro opravy dálnic i silnic. Je to hrubý nedostatek a lze očekávat, že od příštího roku se situace významně zlepší. Očekáváme zhruba zdvojnásobení prostředků věnovaných na údržbu. To znamená, že to představuje zvýšení zhruba na čtyři miliardy korun. V Rakousku je situace lepší samozřejmě proto, že u nich na údržbu silnic nezapomněli a obnovují povrchy pravidelně. Velmi děkuji za pozornost a přeji příjemný den František Lehovec
František Lehovec

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist