Až budou šéfové odborů dopravy českých magistrátů a radnic ve čtvrtek ráno zapínat počítače, bude to pro ně jedno velké dobrodružství.

Čeká je buď hodně příjemné překvapení, anebo další obří ostuda, za kterou sice nebudou přímo odpovědní, ale přesto schytají pořádnou porci peprných slov od řidičů.

Ministerstvo dopravy totiž ve středu večer chystá další revoluční krok směrem k elektronizaci českých úřadů: hodlá registr vozidel připojit k národní centrální databázi – k takzvaným základním registrům, které ministerstvo vnitra pořídilo za 2,5 miliardy korun a slibuje si od nich do budoucna výrazné úspory a zmírnění byrokracie.

Úředníci na odborech dopravy se ale obávají, že ve čtvrtek ráno narazí na technické potíže. V živé paměti mají červencovou blamáž, kdy start registru vozidel provázely totální kolapsy a ani dnes, po pěti měsících provozu, software stále nefunguje naplno.

Budeme se modlit

"Budeme se modlit, aby vše dobře dopadlo," řekl v nadsázce vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka.

Dobře ví, že riziko je obrovské. Kolabující registr vozidel, který byl jedním z hlavních důvodů pádu ministra Pavla Dobeše (LIDEM), je hodně problémový.

Úředníci si při práci s ním leckdy ani nemohou připadat, že pracují ve 21. století. "Například statistiky, které potřebujeme připojit k pravidelným zprávám o naší činnosti, si musíme pořád dělat ručně," podotýká Hana Schimmerová, vedoucí odboru dopravy radnice v Sokolově.

Potíže jsou i při komunikaci s jinými úřady. "Když nás soudy nebo exekutoři žádají o výpisy z naší evidence, zda například dotyčný člověk vlastní motorové vozidlo, nemůžeme jim hromadně vyhovět. Opět jde o časově mnohem náročnější ruční práci," podotkl Ján Tinka.

Registr navíc podle odhadu jihlavského úředníka obsahuje až čtyřicet procent chybných údajů. "Objevujeme je postupně, jak k nám chodí další a další lidé s různými žádostmi. V některých případech nesedí barva vozidla, jindy je v evidenci veden úplně jiný vlastník. Vše tak musíme ručně upravovat a čekací doby klientů jsou tak stále delší než v minulosti," dodal Tinka s tím, že odbavení jednoho řidiče trvá zhruba čtvrthodinu, zatímco dříve to bylo jen několik minut.

Je to jen technika...

Ministerstvo dopravy uznává, že systém registru vozidel zatím uživatelům nenabízí všechny funkce, které umí. Vedení resortu však zároveň tvrdí, že napojení na základní registry by mělo zvládnout.

"Vše je odzkoušené a otestované, úředníci proškolení. I když samozřejmě – stát se může cokoliv, je to jen technika," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Od čtvrtka navíc na úředníky na odborech dopravy čeká ještě jedna skrytá past: nepořádek v osobních dokladech klientů. Pokud si k nim přijde nechat něco zařídit šofér, který bude mít byť maličkou chybu třeba v občanském průkazu, úředník jej bude muset odmítnout.

"Když jakýkoliv údaj v občanském průkazu nebude sedět s údaji v základních registrech, tedy třeba v registru obyvatel, nebudeme moci klientovi vyhovět. Dosud jsme například jiné bydliště nebo chybu ve jménu mohli sami v našem systému opravit. Od čtvrtka to ale nebude možné," uvedla šéfka sokolovského odboru dopravy Hana Schimmerová.

Řidič, který se zrovna stěhuje, mění adresu a zároveň hodlá přihlásit své nové auto, tak bude mít smůlu. Bude muset počkat, až jiný úřad, který k tomu bude mít oprávnění, všechny chybné údaje opraví. A teprve potom si bude moci vyřídit to, co potřeboval na odboru dopravy.

Nepříjemné dědictví nového ministra

Špatně fungující registr vozidel je jednou z priorit, kterou bude muset řešit nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). A ví, že jde o kruté dědictví po Pavlu Dobešovi, které bude mít pokračování na jaře.

K 31. březnu 2013 totiž končí smlouva dodavatelské firmě ATS Telcom a registr čeká na to, kdo ho bude dál provozovat. S výběrovým řízením se na ministerstvu ještě pořádně nezačalo a hrozí, že bez provozovatele nebude moci opět registr fungovat.

"Mám k dispozici zatím jen mediální výstupy. Nevím ani, jaká je smlouva, jaké jsou tam podmínky," řekl Stanjura v úterním rozhovoru pro IHNED.cz.

Nehledě na to, že smlouvy jsou veřejně dostupné už několik měsíců na internetu, Stanjura bude mít ještě jeden problém kolem registru. On bude totiž v očích veřejnosti tím "špatným mužem", který za nepovedený projekt nedá dodavatelské firmě ATS Telcom žádnou pokutu.

Dobešovo ministerstvo totiž na začátku převzalo registr oficiálně bez výhrad. Své výhrůžky o 50milionové pokutě se nyní snaží marně naplnit a s odchodem ministra zůstane řešení na jeho nástupci.