Nejlidnatější pražská část Praha 4, ve které žije kolem 130 tisíc lidí, plánuje na přelomu let 2013 a 2014 zavést parkovací zóny. Vzniknout by měly především v okolí stanic metra a zřejmě také v Nuslích a Michli, kde se v současnosti podle radnice nejobtížněji parkuje.

Vznik zón podle místostarosty Jiřího Bodenlose (ČSSD) podpořili na posledním jednání také zastupitelé městské části.

Městská část si nechala zpracovat studii, která zmapovala parkování na celém území městské části. Sčítači během tří týdnů v květnu prošli všechny ulice v městské části a počítali, kolik aut, kde a jak dlouho parkuje.

Z výsledků bude navržen rozsah zón. Prověřuje se území zhruba od hranice s Prahou 2 a 10 po Jeremenkovu ulici a Jižní spojku. "Byl bych rád, aby se projekt do konce roku 2013 nebo od začátku 2014 spustil," uvedl Bodenlos.

Podle Petra Horského, který se na projektu parkovacích zón v Praze 4 podílí, ze studie vyplývá, že nejhorší situace s parkováním je v současnosti v Nuslích a Michli. Zhruba čtvrtinu parkujících tam přes den tvoří lidé, kteří v městské části nebydlí, ale pracují.

Problémem je podle něj také živelné parkování v okolí stanic metra, ke kterým dojíždějí jak Středočeši tak Pražané ze vzdálenějších oblastí. Tímto způsobem prý parkuje asi 3000 aut denně.

Částečné problémy jsou také na některých sídlištích a v rezidenčních oblastech, kde to ovšem podle Horského může radnice vyřešit bez zavádění parkovacích zón, například úpravou dopravního značení.

Čtvrtá městská část by chtěla omezit především parkování, kdy řidiči auto odstaví na více hodin. "Chceme zachovat místa pro krátkodobé stání, která přinášejí městské části, podnikatelům a živnostníkům příjmy," oznámil Horský.

Na vytvoření zón intenzivně pracuje mimo jiné proto, že by zóny měly příští rok vzniknout v sousedící Praze 5 a 11. Dá se pak očekávat, že část automobilů nerezidentů se z těchto oblastí přesune na Prahu 4.

Na území oblasti je podle studie téměř 40 tisíc parkovacích míst, na kterých parkuje přes den průměrně 32 tisíc aut. Z toho více než 5000 aut parkuje mimo legální místa či v rozporu s předpisy, například na chodnících, přechodech pro chodce či v křižovatkách.

V současnosti parkovací zóny fungují v Praze 1, 2, 3 a 7. Do systému je začleněna také část území v Praze 16 a 22. Příští rok by se měly rozšířit na Jarově v Praze 3 a dále na části Prahy 5, 6 a 11. Kromě těchto projektů se zavedení zón připravuje rovněž v Praze 9, 13, 18 a v Klánovicích.