První pracovní zářijový den ukázal, že Praha byla nakonec připravena na změny v MHD, které radní schválili před prázdninami, a jimiž chtějí ušetřit. Očekávaný chaos nenastal. Změny obhajoval v rozhovoru se čtenáři náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek.
"Změny v MHD se připravují zhruba 6 let. Teoreticky je možná změna kdykoli, ale 1. září se každý rok po prázdninách stejně mění jízdní řád," vysvětlil s tím, že lidé jsou tak na změny zvyklí a jiné datum by přineslo více zmatků.
Sám radní zdůraznil, že do práce jel tramvají i on.
"Dnes ráno jsem do práce s potěšením přijel linkou č. 17," uvedl při diskuzi se čtenáři Nosek.
Pražskou hromadnou dopravu považuje za velmi úspěšnou. "Vzhledem k tomu, že systém MHD je jeden z nejlepších a nejpropracovanějších v Evropě, dostáváme se na poměr cena/výkon na absolutní špičku pro cestujícího. A to nejen v Evropě," odpověděl čtenáři na otázku, zda kritizovaný projekt Opencard, který stál zhruba miliardu, nestál příliš.
Úpravy hromadné dopravy budou podle Noska pokračovat například stavbou metra D, která se nyní připravuje po projekční stránce, nebo rehabilitací tramvají v centru.
"Připravujeme ve spolupráci se železnicí vyšší zapojení příměstských vlaků do systému MHD, výstavbu nových zastávek a P+R parkovišť podél železnice," dodal Nosek.
Praha zavede od září největší změny v MHD. I přes výhrady odborníků - čtěte ZDE
Ministr Heger podal trestní oznámení kvůli VZP. Škoda je prý až 450 milionů - čtěte ZDE
Názory, že nové změny uškodí automobilové dopravě, odmítá. "Jeden autobus odveze 60-90 lidí. Jeden automobil 4. Bohužel Praha není nafukovací a musíme preferovat MHD před individuální dopravou," vysvětlil Nosek.
Změnami v linkovém spojení chce dopravní podnik uspořit až 406 milionů korun. Podle expertů z Dopravní fakulty ČVUT, kteří vypracovali oponentní posudek, je ale částka uměle nafouknutá.
Šetření ale podle Noska nebylo hlavním důvodem, které ke změnám vedly. Cílem je přizpůsobení dopravy požadavkům cestujících. "Je to optimalizace, nejsou to škrty, ale to už nikomu nevysvětlíme," tvrdí.
Městská hromadná doprava funguje bez významnějších úprav od osmdesátých let. Konkrétně od roku 1985, kdy se otevřela trasa metra B.
Online rozhovor
Informační tramvaj MHD
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist