Když se před nově otevřeným Královopolským tunelem sešlo v pátek před polednem vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstva dopravy, mluvilo se o tom, jak se uleví centru Brna především od kamionů.

„Zprovozněním tunelu dojde k významnému odlehčení dosavadních pro tranzit a celoměstskou dopravu významných tras, a tím bude odstraněno další problémové místo v trase Velkého městského okruhu,“ zdůraznil ministr dopravy Pavel Dobeš.

O pár hodin později ale na stole Městského soudu v Brně přistála žaloba Národní hlukové observatoře ČR, která chce zprovoznění právě otevřené části dopravního okruhu zastavit.

"Protihlukové stěny zde vykazují tak zásadní vady a nedodělky, že není možné, aby takto byla stavba provozována," tvrdí prezident observatoře Ivo Vaněk. "Jsou v nich prostě velké díry," doplnil pro IHNED.cz.

Na vady prý přitom observatoř ŘSD upozorňovala dopředu.

"O podané žalobě nic nevíme, takže se k tomu nemůžeme vyjadřovat," konstatovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Úsek na severu města, který zahrnuje Královopolský tunel, křižovatku Dobrovského a Svitavskou radiálu na silnici I/42, protahoval šestiletý spor s ekologickými a občanskými sdruženími. Aktivisté mají obavy o hluk a dopad staveb na život místních.

Na řadě jsou Žabovřesky

Zprovozněné úseky se stavěly od roku 2006 a jejich stavba stála více než 13 miliard korun. Hlavní část úseku tvoří dva souběžné jednosměrné tunely měřící přes jeden kilometr. Ponesou jméno Královopolský tunel podle místa, kde se nachází, i když ve stavební dokumentaci byly označovány jako tunely Dobrovského.

Stavba zahrnuje i 13 mostů, tři křižovatky, desítky protihlukových stěn a úpravy dalších silnic. Inženýři očekávají, že novým úsekem projede kolem 15 tisíc vozů denně.

Po zprovoznění tunelu se pozornost resortu dopravy přesune o kus dál, novou prioritou se stal úsek mezi Žabovřeskami a tunelem Hlinky.

„V tuto chvíli se připravuje nové ekonomické posouzení stavby, na jehož základě by měla pokračovat její další příprava,“ řekl k tomuto úseku ministr Pavel Dobeš.

Na východně města je jako problémová lokalita vnímán prostor Tomkova náměstí a Provazníkovy ulice, kde jsou plánovány další etapy na zvýšení kapacity Velkého městského okruhu.

Okruh plánovali radní už před 70 lety

Nápad postavit okruh okolo Brna mělo město už dávno a první přípravy probíhaly od roku 1947. Dlouhodobě patří mezi hlavní stavby silniční sítě Česka a bude stát desítky miliard korun.

V současné době je zprovozněno zhruba 32 procent trasy. Dokončení okruhu je naplánováno na rok 2035.

"Konec je však hodně spekulativní a toto datum je, myslím, velmi optimistické," míní ředitelka brněnského závodu ŘSD Věra Hoderová.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist