V sousedním Německu se s tím už čeští řidiči mohli potkat, ale v tuzemsku je to horká novinka – aby správci silnic omezili tvorbu kolon na dálnicích, objednávají u firem noční práce. Zatím se pouštějí jen do údržby, ale v příštím roce chtějí být odvážnější a začít i s opravami.

Až dosud znamenalo sekání trávy na nejvytíženějším dálničním úseku v zemi – Pražském okruhu – kilometrové kolony. Poprvé se to změnilo 13. srpna, kdy silničáři pracovali pět dní v noci od půl desáté večer do čtvrté ranní. A zkouška dopadla dobře. Žádný problém neměli na osvětlené dálnici oni ani řidiči.

„V rámci této krátkodobé uzavírky došlo ještě k dalším údržbovým pracím a sice mytí kanalizace a čištění přejezdů mezi pásy dálnice,“ popsala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Noční práce tak pokračovaly také na dálnici D1 u Mirošovic v blízkosti Prahy a u Chrlic nedaleko Brna.

Práce v noci = vyšší cena

Silničáři dosud noční práce po firmách nechtěli kvůli vyšší ceně, kterou si účtovaly. Náklady na osvětlení a noční příplatky ke mzdám navyšují náklady o několik desítek procent. Nyní však cenu stavebních prací snižuje krize a nedostatek zakázek.

„Myslím, že teď je ta správná doba,“ míní šéf Ředitelství silnic David Čermák.
Práce v noci však nemusejí být vždy výhodné. „Jde o poměr mezi jejich vyšší cenou a efektem, který přinesou,“ popisuje jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Poslat dělníky na noční směnu se podle zkušeností z Německa vyplatí jen na silnicích, kde jezdí velké množství aut – kolem sta tisíc denně. V Česku to splňují jen dálnice u Brna a Prahy.

Nesmějí rušit lidi v okolí

Noční údržba kolem silnic je jen začátek. "Zvažujeme, že v příštím roce u některých staveb a oprav vypíšeme výběrové řízení s podmínkou využití práce v nočních hodinách,“ potvrdila mluvčí Vápeníková.

Zatím sice není jasné, kterých úseků dálnic se to bude týkat. Každopádně si silničáři musejí dávat pozor, aby nerušili lidi bydlící v okolí. Při nedávném prvním pokusu o opravy v noci v okolí Prahy si totiž obyvatelé obcí stěžovali na hluk.

Kolik stojí Česko dopravní kolony, se dočtete ve středečních Hospodářských novinách

ctete streda

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist