Ředitelství silnic zužuje plány na největší opravu dálnice D1 v historii. Více než čtyřmiliardový projekt měl na podzim odstartovat opravou pěti nejpoškozenějších úseků. Opravovat se však začnou jen čtyři.

Důvodem jsou obavy z dlouhých kolon, které budou při opravách blokovat hlavní tah mezi Prahou a Brnem. Z oprav zřejmě silničáři vynechají šestikilometrový úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži.

"Navazuje bezprostředně na sousední devět kilometrů dlouhou část dálnice, kterou hodláme také opravovat. A nemůžeme si dovolit uzavřít tři výjezdy, které tam jsou. Kolony by byly příliš velké," popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Může se však stát, že do hry vstoupí záložní varianta a Ředitelství silnic nakonec odloží opravu sousední části Lhotka–Velká Bíteš. Rozhodující bude, který z úseků se podaří administrativně vyřídit dřív.

Vynechaný úsek se za ostatními čtyřmi zdrží o necelý rok. Pro stát to bude znamenat odloženou platbu zhruba miliardy korun. Silničáři už mají nicméně územní rozhodnutí pro všech pět úseků a dokončili první kolo výběrového řízení. Kvalifikačními kritérii v něm prošlo všech třináct firem, které se přihlásily.

"V druhém kole bude rozhodovat už jen cena," říká mluvčí Vápeníková. Vítěze oznámí ředitelství v září, opravy začnou zřejmě v říjnu nebo listopadu.

"To, že se odloží oprava jednoho úseku, pomůže plynulosti dopravy. Řidiči však musejí počítat s tím, že u každé uzavírky si počkají čtvrt nebo půl hodiny," říká Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která se specializuje na dopravní expertizy a plánování.

Dobrovského tunely v Brně se otevřou dopravě 31. srpna - čtěte ZDE

Nová vábnička pro investory. Přeznačení silnic na dálnice prospěje ekonomice, říká Dobeš - čtěte ZDE

Snížit riziko dlouhých kolon mají čidla, která se na dálnici nově objeví – budou auta počítat a přenášet informace na světelné tabule. Kvůli riziku nehod a ucpání vozovky budou mít také nepřetržitou pohotovost odtahové služby v okolí. Ředitelství silnic počítá i s účastí odtahovek přímo na místě uzavírek.PLÁNOVANÝ POSTUP OPRAV

Objížďky nebudou, státu se nechce platit

Na okolních silnicích nebude vyznačena žádná objízdná trasa. "Osobní auta a možná i kamiony budou stejně jezdit jinými trasami. Pokud by je stát vyznačil, obce by chtěly peníze na opravy zničených silnic či dotace na zklidnění dopravy. Teď od toho dává stát ruce pryč," kritizuje Jiří Landa.

Čtěte více v Hospodářských novinách