První dálnicí v Česku, kterou bude spravovat soukromá firma, se má stát osmikilometrový úsek D3 u obce Bošilec. Vyjde na 3,8 miliardy a řidiči by na něj měli vyjet v roce 2016.
Ministerstvo dopravy už dokončilo podrobné plány, jak má vypadat první modelový projekt spolupráce soukromníků a státu při stavbě silnic.
„Máme zájem vyzkoušet tento model financování na menším úseku, který je připraven, stát už vykoupil pozemky, a nic nám nebrání ve stavbě, kromě nedostatku peněz,“ řekl HN ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Právě spolupráce státu a soukromníků, takzvané projekty PPP, jsou v současné době jediným řešením, jak začít levně a rychle stavět dálnice.
I podle zprávy Národní ekonomické rady vlády jsou služby stavebních firem pro stát výrazně dražší, než když staví pro soukromý sektor.
Důvod je jednoduchý: v soukromé sféře je větší konkurence, která tlačí ceny dolů.
Slib na 30 let
Částka, se kterou ministerstvo dopravy půjde do veřejné soutěže, je 3,8 miliardy korun. Pokud plán schválí na jaře vláda, firmy by se mohly začít hlásit už letos v létě. Ministerstvo přitom láká i zahraniční investory nebo sdružení finančníků a stavitelů.
V praxi bude první PPP projekt vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice.
Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou.
PPP projekty: Tam, kde se stát bojí, mají už schválené obce smlouvy za 50 miliard - čtěte ZDE
Stát neumí investovat do PPP projektů. Dal už miliardu za stavby, které nestojí - čtěte ZDE
Peníze bude vláda soukromníkům splácet z mýtného, které se na osmikilometrovém úseku vybere. Protože tam ale neprojede tolik aut, aby mýto za 30 let náklady uhradilo, bude stát dosypávat i peníze, které se vyberou na silnicích ve zbytku republiky.
Cena 3,8 miliardy za dálnici přitom není konečná, navýší se o inflaci. Údržba bude v režii soukromníků, výdělkem pro ně bude marže, kterou při stavbě dálnice dokážou ušetřit. „Sám investor bude mít zájem na tom, aby byla stavba co nejkvalitnější, aby ji nemusel draze udržovat,“ uvedl Dobeš.
Více o PPP projektech na českých dálnicích čtěte ve středečních Hospodářských novinách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist