Rekonstrukce dálnice D1 mezi Prahou a Brnem za 23,6 miliard korun je hlavní z plánovaných investic do české dopravní sítě, jejichž start přichystal na letošní rok ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných.

Své kompletní záměry má ve středu představit kolegům na zasedání vlády. Strategii rozvoje dopravní infrastruktury rozpracoval do roku 2013 a zahrnul do ní jak projekty Ředitelství silnic a dálnic, tak společnosti Správa železniční dopravní cesty.

Strategie počítá například s dostavbou dvanáctikilometrové mezery D1 v úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou nebo modernizací železnice na Českotěšínsku.

Již před samotným projednáním je ale jasné, že některé z připravovaných staveb čekají komplikace. Státní fond dopravní infrastruktury totiž na dopravní stavby dostane letos jen dvě třetiny peněz, než s kterými původně počítal.

Místo 101 miliard dostane 66 miliard korun včetně plánovaných dotací z Evropské unie. Část z těchto peněz je ale určená na neinvestiční položky, například pravidelnou údržbu.

V přehledu přinášíme nejnákladnější projekty, které chce ministr Dobeš letos začít realizovat.

Kde a za kolik chce Dobeš stavět

Kraj Investiční akce Cena (v mld. Kč)
Středočeský, Vysočina, Jihomoravský Oprava nejponičenějších úseků D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou 23,6
Olomoucký Výstavba 12 kilometrů D1 v úseku Přerov – Lipník nad Bečvou 6,1
Královéhradecký Výstavba 11 kilometrů D11 v úseku Hradec Králové – Osičky 5,4
Moravskoslezský Modernizace železnice na Českotěšínsku 2,7
Jihočeský

Výstavba D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec

1,8
Jihočeský Výstavba D3 v úseku Borek – Úsilné   1,6
Moravskoslezský Modernizace železnice Bystřice nad Olší – Český Těšín 1,2
Olomoucký Oprava 2,8 km silnice I/44 v úseku Vlachov – Rájec (Šumpersko)
1,1
Středočeský modernizace železnice Nymburk – Mladá Boleslav 0,98