Vojenští piloti po více než roce znovu usedli do kokpitu letounu L-39. Armáda tak zahájila obnovu výcviku na strojích, jejichž provoz byl po havárii zastaven. Do tří strojů byly namontovány nové motory.

Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek o znovuzprovoznění letadel rozhodl po čtvrtečním úspěšném letu.

"Byl tak učiněn první krok k znovuobnovení výcviku na tomto letounu," uvedla Jana Růžičková, mluvčí generálního štábu.

Výcvik na L-39 byl podle ní zastaven 16. prosince 2010 po nehodě letounu u obce Biskupice, kdy mu za letu vysadil motor. Piloti následně navedli letoun do neobydlené oblasti a katapultovali se.

Ministerstvo obrany poté nakoupilo pro letouny L-39 pět motorů. Tři z nich byly již do letadel zabudovány, čtvrtý stroj bude opraven na konci ledna. "Pátý motor bude sloužit jako náhradní," dodala Růžičková.

Kvůli zabezpečení výcviku pilotů bude armáda nejméně do roku 2016 provozovat čtyři letouny L-39.

Vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový stroj vyvinutý v 60. letech minulého století v tehdejším československém podniku Aero Vodochody. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Kromě čistě cvičné varianty existují i verze, které umožňují montáž lehké výzbroje, a Albatros tak může plnit i roli lehkého bitevníku.

Tyto letouny sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa. Vyrobilo se jich přes 2800. V 90. letech vznikly jejich vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca