Nejhorší silnice v Česku? Podle hlasování nového serveru vymoly.cz je jím čtyřsetmetrový úsek na silnici II. třídy mezi Bohumínem a Rychvaldem na severu Moravy. Za dezolátní označilo tuto komunikaci 9 778 uživatelů, kteří se zapojili do unikátního motoristického projektu.

"Mezi mé nejoblíbenější výmoly patří ty v úseku Závišice - Rybí (okres Nový Jičín) nebo ve směru z Brna na Ivančice. Ani nevím, co je to za cestu, ale trpím vždy, když tama projíždím. D1 je kapitola sama o sobě," reagoval ředitel projektu Petr Čaník na otázky čtenářů IHNED.cz.

Inspirací pro vytvoření databáze nejrozbitějších úseků silnic pro něj bylo vlastní cestování autem. "Díry, na kterých jsem si odrovnával své auto mě vytáčely více a více. Poslední kapkou bylo kompletně odrovnané auto v Kopřivnici, které po vjetí do nepříjemného výmolu zůstalo "ležet" na cestě. Tehdy mi asi došla trpělivost," popsal důvod k vytvoření netradičního serveru.

Na něm mohli řidiči od 24. ledna do 15. května publikovat fotografie a videa nebezpečných míst.

Databáze projektu slouží i ŘSD

Cílem projektu podle Čaníka ale není jen zmapování nejdezolátnějších úseků českých silnic, ale také přimět jejich majitele k rychlé opravě. "Těší nás, že se nám podařilo rozjet veřejnou diskuzi k tématu a také to, že naše databáze slouží pro ŘSD jako jeden ze zdrojů informací," poznamenal Petr Čaník. 

Autor projektu připustil, že by rád poskytoval řidičům i právní rady, jak reagovat při poničení auta na výmolech.  "Bohužel jsme zatím nesehnali partnera, který by do tohoto projektu vstoupil. Řada konkrétních rad existuje napříč internetem," řekl.

Za jeden z důvodů častých výmolů na silnici označil Petr Čaník neskutečné korupční prostředí. "To, že jsme obecně ani po dvaceti letech nepochopili vztah mezi některými problematickými věcmi a naší "prosperitou". Udivilo mě, že Japonci jsou po zemětřesení schopni opravit některé úseky svých silnic do jednoho týdne. Ale není to jen o silnicích," konstatoval.

 


Jak byl první ročník projektu úspěšný? Kde jsou silnice v Česku v nejhorším stavu? Jak na projekt reagovaly oficiální instituce - ministerstvo dopravy, ředitelství silnic a dálnic či kraje?

Ptali jste se šéfa projektu Petra Čaníka

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jindřiška
Dobrý den, poskytujete i právní rady, když si třeba poničím auto právě na rozbité silnici? Díky za odpověď
Dobrý den, rádi bychom je poskytovali. Bohužel jsme zatím nesehnali partnera, který by do tohoto projektu vstoupil. Řada konkrétních rad existuje napříč internetem, ale někdo takový by se nám stoprocentně hodil. Pokud zde nějaký takový je, určitě se mi může ozvat. Na formě spolupráce se vždy domluvíme.
Petr Čaník
Jan P.
Proč myslíte, že máme v Česku tak rozbité silnice? Horší jsem snad zažil už jenom v Rumunsku.
Dobrý den Jane, to je věc, nad kterou si lámu hlavu už roky. Těžko se hledá jeden viník. Hlavními problémy vidím: 1. neskutečné korupční prostředí 2. to, že jsme obecně ani po dvaceti letech nepochopili vztah mezi některými problematickými věcmi (viz třeba stav našich silnic) a naší "prosperitou". Udivilo mě, že Japonci jsou po zemětřesení schopni opravit některé úseky svých silnich do jednoho týdne. Ale není to jen o silnicích. Při mém pobytu v Mexiku na jaře letošního roku jsem třeba viděl ten naprosto odlišný přístup k práci a k odstraňování "problémů", které brání prosperitě. Tady si ten vztah mezi "problémy" a jejich vztahem na naši prosperitu furt plně neuvědomujeme. Ale je to na dlouhé povídání. Chat nám nedává tolik prostoru rozvíjet tuto úvahu. Bohužel, ale snad jsem alespoň trochu a pochopitelně odpověděl na vás dotaz.
Petr Čaník
Jan Michnik
Mě vadí spíš častá absence střední bílé čáry. Co proti tomu nešvaru děláte ?
Dobrý den, nad tímto problémem jsem neuvažoval. V rámci projektu Výmoly 2011 jsme s ním nedělali nic.
Petr Čaník
Pavel Bobek
Za socialismu jsem se nezadlužovali a silnice vypadaly lépe, daleko lépe.
Dobrý den, těžko se na takovou otázku odpovídá. Já jsem třeba přesvědčený o opaku, ale to je na dlouhé povídání. Asi by nám více napověděla nějaká konkrétní studie, která na základě tvrdých dat srovnává stav infrastruktury před a po revoluci.
Petr Čaník
jan finster
Jaký máte statut? Můžete vůbec s někým vyjednávat, aby se situace zlepšila? Už jste to zkoušeli? Jinak nápad dost dobrý, držím palce. Honza
Dobrý den Honzo, děkuji za ocenění. Těší mě to. O to více, když vím, kolik věcí by se s projektem dalo dělat, ale prostě není a není čas. Statut nemáme naprosto žádný. Jsem (nebo jsme) obyčejný "hlas z lidu", kterého to přestalo bavit a uvažoval nad tím, jak zkombinovat věci tak, aby tento projekt mohl vůbec vzniknout. Osobně řeknu, že se mi velmi líbí iniciativa Bankovní poplatky... a v následujících měsících bychom Výmoly chtěli tímto směrem posouvat. Výmoly jsou prostě takové naše "silniční Bankovní poplatky". Hlas lidu, který se snaží veřejně upozorňovat na stav a současně přinést praktický nástroj na zlepšení tohoto problému.
Petr Čaník
řidička Barbora
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak mám postupovat při řešení dopravní nehody způsobené výmoly? Lze žádat finanční odškodnění či úhradu opravy vozidla od vlastníka komunikace? Má ředistelství dálnic a silnic nějaké peníze na odškodnění pozůstalým, (náhradu mzdy)vyplacení dávek v prac. neschopnosti v důsledku úrazu spojených s nerovností na silnici řidičům, koupi náhradního vozidla? Těším se na odpověď.
Dobrý den Barboro, děkuji za vaše dotazy. Tipy, jak postupovat najdete na našem webu vymoly.cz. Ohledně vašich dotazů k odškodnění pozůstalým odpověď nemám, ale zjistíme to a během pár dní to vypublikujeme na webu vymoly.cz v sekci Články.
Petr Čaník
Jana Cvrčková
ŘSD je trafika pro mnoho politiků, málokdoví, že např. řeidtel PS je bratr Romana z ČEZu, v mnoha ŘSD jsou straníci, kteří žijí z úplatků, z cestovného atp. Fotit výmoly je nesmysl, foťte management ŘDS.
Dobrý den, přesně to, že tu s vámi teď mluvím v rámci on-line chatu, mě přesvědčuje, že vytvořit projekt na focení výmolů zas tak špatný nápad nebyl. Fotit lidi nemá cenu. Fotit se mají problematické věci a lidi se mají odvolávat z funkcí.
Petr Čaník
Karel Muzikář
Dobrý den, zajímalo by mě, jaký rozpočet váš server má? Kolik vás stálo ho rozjet?
Dobrý den, o rozpočtu se v případě našeho projektu ani nedá příliš mluvit. Kopa věcí je dělána z čistého zápalu pro věc a o část se dělíme s našimi partnery. Pokud by měl být celý projekt běžet na ryze komerční bázi, pak by se takový projet pohyboval v řádu desetitisíc.
Petr Čaník
Marek
Mně tedy ten váš výbšr nepřipadá moc reprezentativní. Proč drtivá většina výmolů je z Vysočiny a silnice I/37 z Chrudimi na Brno?
Dobrý den, samozřejmě, že tento výběr nezahrnuje všechny díry v republice. Jeho síla tkví v tom, že si tento výběr určili sami lidé. Stejně tak tento výběr nemusí ukazovat naprosto nejhorší díry v republice. Sám mám svého favorita na nejhorší díru, který se nevyskytl ani v první TOP20 nejhorších děr. Rozhodně však tento výběr obsahuje natolik zásadní díry, že lidé byli schopni a ochotni vyvinout iniciativu - vyfotit tento výmol a vypublikovat ho na našem webu... a navíc jej dostatečné množství dalších lidí ohodnotili jako kritickou díru.
Petr Čaník
Honza
Dobry den, zaznamenavate krome vymolu treba i jejich naslednou opravu? Mozna by se ukazalo, ktery kraj je v opravach aktivnejsi a naopak. Dekuji.
Dobrý den Honzo, s touto možností v rámci projektu počítáme. Upřímně, myslel jsem si, že to zvládneme už tento rok, ale... člověk míní, programátor mění. Rozhodně je to v plánu a konkrétně příští týden chceme tyto věci otevřít s kompetentními organizacemi (ŘSD apod.) v rámci neformálního jednání, které se uskuteční před tiskovou konferencí k vyhlášení ceny Nejhorší díra v republice. Právě na tomto neformálním, krátkém setkání bychom se chtěli pobavit o dalších praktických možnostech využití systému monitoringu stavu silnic.
Petr Čaník
Jan Húbiš
Máte nějakou oblíbenou díru na silnici?
Dobrý den, pěkný dotaz. Těch děr je poměrně dost. Mezi mé nejoblíbenější patří ty v úseku Závišice - Rybí (okres Nový Jičín) nebo ty ve směru z Brna na Ivančice. Ani nevím, co je to za cestu, ale trpím vždy, když tama projíždím. D1 je kapitola sama o sobě.
Petr Čaník
Petr Čadík
Ano, i já si pamatuju doby před rokem 1989, kdy silnice vypadaly perfektně (i když ne tak jako třeba v Rakousku), nebyly kolony a údržba fungovala perfektně, žádné úplatky na ŘSD. Není lepší volit komunisty než fotit výmoly pro srandu politiků a jejich kamarádů na min. dopravy a v krajích ?
Dobrý den, první věta je hodně diskutabilní a bohužel na ní není v tomto chatu prostor. Já se naopak na tento problém dívám jinou optikou. Počet aut, množství silnic apod. to vše diametrálně mění situaci. Problémem je pro mě prostředí, které nahrává korupčnímu jednání... jedním z důsledků je pak třeba stav našich silnic (předražené stavby nebo ty nepředražené, ale s použitým nekvalitním materiálem) a téměř nemožnost tento stav měnit. Občas mám pocit, že žijeme v něčem, co sociolog Crozier nazval "zablokovanou společností". Společnost, ve které žijeme, je prostě příliš komplikovaná a ze své podstaty nahrává parazitům a plodí abnormálie. Dobře nastavené kontrolní mechanismy mnohdy nefungují tak jak by měly. Na druhou stranu: byrokracie (v ryze nepejorativním smyslu slova) má své neskutečné přednosti. Samozřejmě bohužel taky problémy. Změna společenského systému na vámi zmiňovaný problém neřeší. Spíše tento problém imho prohlubuje. Ad volby: každý ať si volí "co" chce. Já jsem bohužel přesvědčen, že "socialistické ideály" s "kapitalistickým bohatstvím" jsou dva proti sobě stojící cíle.
Petr Čaník
Jana
Dobrý den, jak Vás napadlo zřídit podobnou databázi? a k čemu to má sloužit? Díky
Dobrý den Jano, nápad nosím v hlavě už několik let. Inspirací pro mě bylo několik pravidelných tras, které několikrát do měsíce absolvuji (nebo jsem absolvoval) - Závišice-Rybí nebo ta u Ivančice na Brněnsku. Díry, na kterých jsem si odrovnával své auto mě vytáčely více a více. Poslední kapkou bylo kompletně odrovnané auto (ne moje) v Kopřivnici, které zůstala jen tak "ležet" na cestě po vjetí do nepříjemné díry... tehdy mi asi došla trpělivost. Bylo jaro loňského roku a tak jsem si s kamarádem Tomášem Hanzelkou z Point S řekli, že něco takového připravíme pro rok 2011. K cíli projektu. Hlavním cílem bylo pomocí tohoto "virtuálního happeningu" rozjet veřejnou diskuzi o tomto tématu. Myslím, že se nám to podařilo. Samozřejmě stále hledáme i další možnosti praktického využití. Těší nás, že pro ŘSD slouží naše databáze jako jeden ze zdrojů informací. Ale uvažujeme o dalších možnostech využití (GPS, propojení s kompetentními organizacemi apod.). Všechny tyto věci jsou na pořadu dne a vůbec se jim nebráníme.
Petr Čaník
starenka
Dobry den, co vy a vestci?
Dobrý den, váš dotaz jsem si nechal na samotný závěr, protože mě 1. rozesmál a 2. ukázal, že mě odněkud znáte. Ano, jsou věci, které mi leží v žaludku. Některé více, některé méně. Od těch vážných - viz výmoly - až po ty méně vážné - viz neúprosní "nositelé pravdy" v TV pořadech o věštění. Věštkyně jsou tím zvláštním případem, že mi jsou sice naprosto ukradené, ale současně to téma si tolik říkalo o komentář, jsem si o nich dovolil kdysi napsat článek. Dodnes mi rozhořčené věštkyně píší a snaží se mě - ryzího skeptika - navést na "cestu pravdy". Btw: TV s věštkyní mohu v klidu vypnout. S děrami v cestách a tím, jak tím trpí naše auta a ohrožuje to mnohdy naše životy je to bohužel horší a komplikovanější. Děkuji vám a všem, kteří se zapojili do on-line chatu i těm, které toto téma oslovilo, za pozornost. Vážím si toho. Nesmírně. Děkuji.
Petr Čaník
Marek Horyna
Vážený pane Čaník, nesmírně si vážím Vaší iniciativy v projektu Výmoly a vůbec celý zájem o problematiku a stav českých silnic a dám jednu otázku od boku, hezky na uvolnění. Co posloucháte nejraději v autě ? Podle fotky z článku bych Vás tipoval na fandu dobrého českého bluegrassu. Je to tak ?
Dobrý den, děkuji za dotaz. Poslouchám vše, co považuji za kvalitní nebo alespoň zajímavé. V poslední době to jsou nejvíce: Čokovoko, Beastie Boys, Uffie, Bonus, UNKLE, Sporto apod. Bližší informace o mých posleších najdete na http://www.last.fm/user/zputnik Btw: Málokdo mě tipuje na to, co poslouchám.
Petr Čaník
Janka Vostrá
Vaše iniciativa mě připomíná akce Receptáře na konci socialismu v ČR. Místo toho, aby se kompetentní ráčili odporoučet ze správy komunikací a vy ukazovali na jejich čachry, řeší se focení děr jako se kdysi řešila somácí výroba snowboardu.
Dobrý den, děkuji za váš názor. Iniciativa "Výmoly 2011: Najděme nejhorší díru v republice" přesně odpovídá tomu, co jsem schopen v rámci svých sil, schopností a možností zrealizovat. Pokud máte lepší a realizovatelný nápad, co udělat pro rychlejší vyřešení tohoto tíživého problému, pusťte se do toho. Naopak focení děr běru jako zajímavý nápad, jak spojit síly na to, aby se ve společnosti otevřela diskuze nad tímto problémem... a následně kompetentní byli o to více a rychleji tlačeni k jejich řešení. Žijeme v složitě provázané společenské struktuře, proto nevěřím na jednoduchá a rychlá řešení. Byť bych si to sebevíc přál.
Petr Čaník
Evžen Huml
Zajímalo by mě, tady s Bohumilem, co říkalo na ten Váš projekt ministerstvo dopravy. Bude nějaká spolupráce a prostor pro dialog ? Díky
Dobrý den, myslím, že jsme se právě díky této mediální podpoře dostali do situace, kdy jsou kompetentní osoby schopny a ochotny s námi mluvit. Minimálně se nad tímto projektem více zamyslet. Nedělám si žádné ambice, jsem už přece jen velký kluk. :) Ale rozhodně nám to otevírá prostor k lepšímu dialogu. Lidé z Ministerstva dopravy budou rozhodně jedni z pozvaných na oficiální předávání ceny Nejhorší díra v republice, které proběhne příští týden v úterý.
Petr Čaník
JJM
Dobrý den pane Čaníku, bude výsledkem Vaši aktivity i odvolání stávajících "autorit a expertů" působících ve vládních expertních týmech dopravního stavitelství, např. prof. Moos, kteří předražované dopravní stvby v Česku zdůvodňují "jinou" metodikou kalkulace realizačních cen a zmetky v kvalitě klimatickou náročnosti v Česku, když tato lež je doložitelná kvalitou u našich severních i jižních sousedů? Děkuji Vám za odpověď.
Dobrý den, děkuji moc za dotaz a váš názor. Neděláme si žádné "politické ambice". Stejně tak nechceme z projektu Výmoly.cz dělat politikum. Je a bude to pro mě a mé přátele vždy jen "hlas z lidu" nad problémem, který trápí šílené kvantum lidí. Líbí se mi pozice, kterou v tuto chvíli Výmoly mají. Tímto projektem jsme téma katastrofálního stavu silnic otevřeli imho více než v předchozích letech a média po tomto atraktivním tématu se vší chutí šáhla. Jsem rád, že najednou se dozvídáme věci, které jsem sám v minulých letech neslyšel. Za všechny třeba včerejší rozhovor se Správou silnic na Českém rozhlasu o podezření z používání méně kvalitnějšího materiálu než v předchozích letech - http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/896504 Pokud Výmoly získají stejnou popularitu jako například projekt Bankovní poplatky a každý rok se v řešení této problematiky posuneme blíž i ideálu, pak pro mě Výmoly splnili a plní svůj smysl.
Petr Čaník
uplnej vomastek
no ja ani nemam dotaz, ale kdybyste nahodou nevedel, co delat, zkuste tedy neco udelat s usekem Pardubice-Prelouc (no pro zacatek by stacilo Kokesov-Valy), je to silnice I. tridy, ale vypada jak tankodrom, najede se tam dvojnasobek, jak se musi klickovat. Diky. At se dari.
Dobrý den, uvažujeme nad systémem, jak co nejvíce zviditelnit tři zásadní věci: 1. problematický úsek, 2. to, že jsme oslovili odpovědnou organizaci, 3. rychlost a způsob vyřešení tohoto problému. Jestli se nám něco takového podaří a bude to zajímavý materiál pro média, myslím, že je to ten správný motiv pro odpovědné řešit problémy kvalitněji a rychleji.
Petr Čaník
Jan Peterka, ten z Rodáků
Vy budete asi milovník předchozího režimu, když upozornujete na domnele chyby nasi silnicni spravy. Uvedomte si, že maše demokracie je ještě mladá, co na to západ, v Evropě je to stejně !!!
Dobrý den, milovníkem předchozího režimu rozhodně nejsem. To mi však nebrání vytvořit tuto malou iniciativu, která mě v poslední době přesvědčila o tom, že může s něčím pohnout. Děkuji vám i všem za dotazy.
Petr Čaník