Nejhorší silnice v Česku? Podle hlasování nového serveru vymoly.cz je jím čtyřsetmetrový úsek na silnici II. třídy mezi Bohumínem a Rychvaldem na severu Moravy. Za dezolátní označilo tuto komunikaci 9 778 uživatelů, kteří se zapojili do unikátního motoristického projektu.
"Mezi mé nejoblíbenější výmoly patří ty v úseku Závišice - Rybí (okres Nový Jičín) nebo ve směru z Brna na Ivančice. Ani nevím, co je to za cestu, ale trpím vždy, když tama projíždím. D1 je kapitola sama o sobě," reagoval ředitel projektu Petr Čaník na otázky čtenářů IHNED.cz.
Inspirací pro vytvoření databáze nejrozbitějších úseků silnic pro něj bylo vlastní cestování autem. "Díry, na kterých jsem si odrovnával své auto mě vytáčely více a více. Poslední kapkou bylo kompletně odrovnané auto v Kopřivnici, které po vjetí do nepříjemného výmolu zůstalo "ležet" na cestě. Tehdy mi asi došla trpělivost," popsal důvod k vytvoření netradičního serveru.
Na něm mohli řidiči od 24. ledna do 15. května publikovat fotografie a videa nebezpečných míst.
Databáze projektu slouží i ŘSD
Cílem projektu podle Čaníka ale není jen zmapování nejdezolátnějších úseků českých silnic, ale také přimět jejich majitele k rychlé opravě. "Těší nás, že se nám podařilo rozjet veřejnou diskuzi k tématu a také to, že naše databáze slouží pro ŘSD jako jeden ze zdrojů informací," poznamenal Petr Čaník.
Autor projektu připustil, že by rád poskytoval řidičům i právní rady, jak reagovat při poničení auta na výmolech. "Bohužel jsme zatím nesehnali partnera, který by do tohoto projektu vstoupil. Řada konkrétních rad existuje napříč internetem," řekl.
Za jeden z důvodů častých výmolů na silnici označil Petr Čaník neskutečné korupční prostředí. "To, že jsme obecně ani po dvaceti letech nepochopili vztah mezi některými problematickými věcmi a naší "prosperitou". Udivilo mě, že Japonci jsou po zemětřesení schopni opravit některé úseky svých silnic do jednoho týdne. Ale není to jen o silnicích," konstatoval.
Jak byl první ročník projektu úspěšný? Kde jsou silnice v Česku v nejhorším stavu? Jak na projekt reagovaly oficiální instituce - ministerstvo dopravy, ředitelství silnic a dálnic či kraje?
Ptali jste se šéfa projektu Petra Čaníka
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist