Na české silnice po šesti letech znovu vyjede speciální auto, jehož počítačové systémy dokážou sbírat přesná data o tom kde, jak a za kolik vyspravit hrbolaté a děravé silnice.

Vozidlo, které se navenek od dodávky liší jen lištou u předního nárazníku, dokáže měřit vyjeté koleje, podélnou nerovnost čili takzvané vlny, protiskluzové vlastnosti asfaltu a také monitorovat kamerami s vysokým rozlišením trhliny a díry na silnicích.

Systém dokáže ušetřit až 30 procent nákladů na opravy a údržbu silnic. "V počítačovém modelu se dá i spočítat, na které opravy nejefektivněji využít předem daný rozpočet, nebo co se stane se silnicí, když se oprava například o rok odloží," popisuje Václav Bolina ze společnosti Viageos.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypíše výběrové řízení na projekt takzvané diagnostiky do několika dnů, opravovat komunikace podle digitálních dat by se mělo v průběhu příštího roku.

Sbírání dat provoz neomezí

Sbírání a vyhodnocování dat vyjde řádově na několik desítek milionů korun. V příštím roce se navíc ministr dopravy Vít Bárta (VV) zavázal dát na opravy zhruba 9 miliard. To je více než dvojnásobek letošní sumy.

Firma Viageos provozuje jediné auto v Česku, které je schopné monitoring provádět, v Evropě je podobných vozů celkem osmnáct. Data dokážou sbírat za běžné rychlosti, nebrzdí tedy provoz.

Opravit všechny silnice by podle jejich správců jednorázově stálo zhruba 35 miliard korun. Pokud se začne v roce 2012 s devítimiliardovými injekcemi, situace by se měla začít zlepšovat někdy v roce 2016.

V částce ale není započítán výdaj na opravu symbolu všech rozbitých silnic - brněnské dálnice D1, která už nyní potřebuje osmnáct miliard korun, jež stát v rozpočtu nemá.