
Tahle hromadná nehoda začala zcela nevinně. Mladá řidička hladila kočku a nevšimla si, že řidiči před ní stojí na brzdě. Výsledkem byla čtyři poničená auta, zablokovaná silnice a téměř půlmilionová škoda. Říjnová nehoda z Českolipska se stala na jednom ze 14 nejnebezpečnějších úseků v Česku, jejichž přehled HN nyní přinášejí.
Mapy nebezpečných míst vydávají každým rokem společnosti Ústřední automotoklub a CityPlan. Ale už od roku 2003, od kdy přehledy vznikají, se v nejhorší kategorii opakuje stále stejných 14 úseků.
Správci silnic i policie jsou proti tomu bezmocní. Nejvíce trvale nebezpečných silnic má Středočeský kraj. Jde konkrétně o silnice I/61 u Kladna, I/2 od Zásmuk na hranice kraje, I/38 z Mladé Boleslavi na hranice kraje a dále do Libereckého kraje do obce Jestřebí a silnici I/14 mezi Příbramí a Milínem. S ohledem na hustotu provozu na nich podle mapy bourá nejvíce aut.
Mezi „silnice smrti“ patří i trasa z Mladé Boleslavi do České Lípy či úsek mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou.
Mapa jako varování
„Mapy vznikají po celé Evropě a mají za cíl přimět státy, aby něco dělaly s neutěšenou dopravní situací. Správci silnic se starají o letní a zimní údržbu, ale bezpečnostní zásady opomíjejí,“ říká Jiří Landa ze společnosti Cityplan.
Vymazat nejhorší úseky z mapy podle něj přitom nemusí být těžké. Když neubude nehod, zmírní se alespoň jejich následky.
„Ta opatření mohou být různá. Od snížení rychlosti přes osazení svodidel, úpravu mostků a nadjezdů až k odstranění billboardů,“ popisuje Jiří Landa.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které silnice první třídy spravuje, se ale brání. „Stav se snažíme řešit s ohledem na naše finanční možnosti. Na nebezpečných křižovatkách například budujeme kruhové objezdy,“ popisuje mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Silnice pod dohledem
Ještě letos ale musí Česko přistoupit na evropskou směrnici, v níž se státy zavazují, že budou dohlížet na bezpečnost vybraných transevropských silnic. V tuzemsku jich je přes dva a půl tisíce kilometrů.
„Bezpečnostními audity by ale měly procházet všechny silnice,“ míní Jiří Landa.
CityPlan se na podobný projekt chystá. Silnice bude v rámci evropského projektu EuroRAP hodnotit počtem hvězdiček, podobně jako hotely. Do počtu bodů nebudou promlouvat nehody, ale jen bezpečnost silnice. „Z tohoto hlediska vycházejí nejhůře staré úseky dálnic a rychlostních silnic. Například silnice R 10 na Mladou Boleslav,“ říká Jiří Landa.
Loni zahynulo na českých silnicích 832 lidí, což je o 160 méně než předloni a zároveň nejméně od roku 1990. Vyplývá to z nových statistik policejního prezidia.
Pozor na „jedničkách“
Kategorie silnic první třídy vychází ohledně nehod nejhůře i z policejních statistik. Vloni se na nich stalo 13 120 nehod, při nichž zemřelo 325 lidí, což je skoro stejně jako na silnicích druhých a třetích tříd dohromady. Policie zaznamenala celkem 74 815 nehod, což je o téměř 86 000 méně než o rok dříve.
Poprvé od roku 1990 klesl počet obětí nehod pod hranici 900. „Vzhledem k počtu obyvatel České republiky je to ale pořád vysoké číslo,“ upozornil Josef Tesařík z ředitelství služby dopravní policie policejního prezidia.
V průměru na následky dopravní nehody zemřeli vloni dva lidé denně.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist