Podívejte se, na které silnici jde o život
 
Kliknutím na obrázek ho zvětšíte
V Česku jsou téměř tři desítky úseků silnic první třídy, na kterých hrozí vysoké riziko závažných dopravních nehod. Naopak relativně bezpečných úseků, které tvoří především části dálnic, není více než deset. Vyplývá to z nové rizikové mapy, kterou na konferenci o bezpečnosti dopravní infrastruktury představila společnost CityPlan.

Hodnocení silnic vychází z poměru mezi počtem tragických nehod, které se na nich staly, a hustotou provozu. I když se na dálnicích stane řada nehod, vzhledem k počtu aut, které po nich projedou, jsou relativně bezpečné. Bezpečná je tak například dálnice D1 v okolí Brna, D5 za Plzní směrem na Rozvadov nebo téměř celá dálnice D11 mezi Prahou a Hradcem Králové.

Mezi vyloženě nebezpečné úseky se naopak řadí silnice I/38 mezi Mladou Boleslaví a Českou Lípou, vyhlášená motorkářská trasa na I/9 Mělník-Dubá, silnice I/10 z Turnova na Železný Brod, trasa I/47 Přerov-Nový Jičín nebo I/54 v okolí Kyjova a Veselí nad Moravou.

Aktualizovaná riziková mapa je součástí evropského projektu EuroRAP a vychází z dat za roky 2006 až 2008 a měla by být v blízké době dostupná například na internetu stránkách.

Česká republika se po vzoru EU v rámci své národní strategie bezpečnosti na silnicích přihlásila k záměru snížit během deseti let do roku 2013 počet úmrtí při dopravních nehodách na polovinu. K tomu by mělo pomoci i přijetí evropské direktivy O řízení bezpečnosti silniční infrastruktury do českého práva, což se zatím nestalo. Proto se rozhodli dopravní odborníci sepsat petici, která promítnutí směrnice do národní legislativy urychlí.

Loni zemřelo na českých silnicích 801 lidí, což je o 136 méně než v roce 2007. Letos od ledna do října to bylo 701 obětí.