U Chodova na Sokolovsku se v úterý odpoledne málem srazily dva vlaky. Spěšný vlak číslo 1671 z Karlových Varů přes Cheb do Plané se tam potkal v oblouku s druhým osobním vlakem. Oblouk je naštěstí relativně přehledný a oba vlaky stačily zastavit. Podle snímků z místa obě soupravy dělilo několik desítek metrů.

Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky vlaky zastavily díky automatickému systému, který detekuje projetí návěstidla. „Jeden z vlaků projel odjezdové návěstidlo v poloze zakazující jízdu,“ dodal Kavka.

Po mimořádné události bylo potřeba evakuovat z obou vlaků celkem 102 cestujících. „Vyjeli jsme na místo, zřejmě zahájíme šetření, ale zatím k tomu nemám bližší informace,“ řekl HN generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Takzvaný systém VNPN je jednou z relativně nových technologií, které se na české železnici v posledních letech objevily – při projetí „červené“ aktivuje generální stop pro vlaky v okolí. Tím umí výrazně snížit riziko nehody. Do určité míry tedy může suplovat i práci vlakového zabezpečovače.

Ve srovnání s tím současným, tedy evropským ETCS, sice řeší chybu strojvedoucího až zpětně, ale nálady na instalaci se také pohybují v úplně jiných řádech.

U stanic, kde už je infrastruktura vybavená potřebnými snímači, se podle starších údajů výrobce pohybuje v řádu nižších jednotek milionů korun a nevyžaduje žádnou instalaci na vozidla. Do instalací ETCS už v Česku šlo okolo deseti miliard - a další desítky mají následovat. S VNPN se přesto počítá jen pro méně vytížené trati, kde ETCS nebude.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist