Mimořádně velká srážka dvou vlaků zablokovala ve středu před 23. hodinou koridor z Čech na Moravu. U zastávky Pardubice centrum se srazil expres RJ 1021 společnosti RegioJet s nákladním vlakem ČD Cargo. Na palubě expresu bylo asi 380 cestujících.
Podle ranní bilance drážních hasičů zemřeli čtyři lidé, dalších 27 utrpělo zranění. Dvě z obětí byly ukrajinské občanky, uvedlo ukrajinské ministerstvo zahraničí
Dva zdroje HN potvrdily, že Správa železnic jako předběžnou příčinu nahlásila projetí návěsti stůj vlakem RegioJetu. Provoz s omezenou kapacitou byl obnoven ve čtvrtek po 8:00.
Nehoda si bohužel vyžádala kromě zraněných i oběti na životech. Všechny složky Integrovaného záchraného systému pracují s obrovskou profesionalitou a nasazením.
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) June 5, 2024
Počtem obětí jde zřejmě o nejtragičtější železniční nehodu v Česku od roku 2008, kdy se ve Studénce přímo před jedoucí expres zřítil most.
Podle fotografií z místa se vlaky v Pardubicích srazily čelně a ve vyšší rychlosti. Lokomotivy jsou zničené, několik vagonů expresu vykolejilo. Jeden z nich, zřejmě lehátkový vůz, je v přední části zdemolovaný a skříň silně ohnutá.
Informace k železniční nehodě v Pardubicích zde: https://t.co/2kxR2gA4nR pic.twitter.com/AplVdmtilS
— HZS Pardubický kraj (@HZS_Pardubice) June 6, 2024
„Vypadá to, že jsou potvrzeni dva lidé, kteří zemřeli při té nehodě. Další lidi vyprošťují hasiči ze zdemolovaného prvního vagonu,“ uvedl ve vysílání ČT o půlnoci mluvčí drážních hasičů Martin Kavka, mluvčí pardubické záchranky později potvrdila čtyři mrtvé. Provoz byl zastavený devět hodin. Kolem 8:00 se ho podařilo obnovit po jedné koleji. Průjezd je omezený, vlaky mohu jet maximálně rychlostí 10 km/h. Dopravci žádají cestující, aby se během čtvrtka, pokud možno, vyhnuli cestám přes Pardubice.
‼️ Provoz v úseku Pardubice hl.n. - Kostěnice zůstává po včerejší tragické nehodě přerušen. Vzhledem k nemožnosti odklonu vlaků na jiné trasy, z důvodu souběhu plánovaných výluk, od rána operativně nasazujeme náhradní autobusovou dopravu.
— České dráhy (@ceskedrahy_) June 6, 2024
🔵 Vlaky dálkové dopravy jsou nahrazeny…
Svědci z Pardubic hlásili HN už kolem 23:00 velmi intenzivní zásah záchranného systému. „Houká tu opravdu hodně sanitek,“ řekl HN v první zprávě jeden z obyvatel bydlících v blízkosti nemocnice. Informace se následně potvrdily, ve vzduchu bylo i několik záchranářských vrtulníků. Veřejně dostupné letecké radary ukazovaly lety z místa nehody ještě před 2:00.
„Byl vyhlášen traumaplán. Hovoří se tu o tom, že vlak RegioJetu projel návěst stůj,“ řekl HN pod podmínkou anonymity krátce po nehodě jeden z lékařů pardubické nemocnice. Informaci o projeté návěsti vlakem RegioJetu potvrdily následně HN i dva zdroje blízké vyšetřování – aspoň tak podle nich nehodový děj nahlásila Správa železnic. I předběžné vyšetření příčiny nehody ale zpravidla trvá hodiny až dny, se závěry je tedy třeba ještě počkat.
Manažeři společnosti RegioJet během večera a noci nereagovali na zprávy ani telefonáty, reakci poslala firma více než osm hodin po nehodě. „Velmi nás to mrzí. Hluboce se omlouváme zraněným a všem, koho se nehoda jakkoli dotkla. Jsme připraveni poskytnout jim maximální podporu a odškodnění,“ uvedl v ráno rozeslané tiskové zprávě majitel firmy Radim Jančura.
Srážce nezabránil ani vlakový zabezpečovač ETCS, který je na trati nainstalován a pro všechny vlaky na koridorech by v Česku měl být povinný už od ledna 2025. Systém je ale na značné části koridoru dlouhodobě odstavený a vypnutý, v Pardubicích je navíc dlouhodobě omezený provoz i starého.
Na českou železnici se řítí ETCS. Může to být drahá výhra, ale taky velký průšvih
Podle údajů Drážní inspekce i záznamu z kamery na jednom z obytných domů v okolí došlo ke srážce ve 22:49.
Inspekce zahájila okamžitě šetření. „Rozsah té nehody je zjevně takový, že je to potřeba,“ řekl HN generální inspektor Jan Kučera. Inspekce nasadila hned osm vyšetřovatelů, i to svědčí o mimořádnosti srážky. Na místo během noci vyrazili i ministři vnitra a dopravy.
Expres RJ 1021 jezdí z Prahy do Košic, z metropole odjíždí ve 21:52. Bývá složen i z lehátkových vozů, část pokračuje do ukrajinského Čopu. V posledních týdnech se jeho časová poloha upravovala kvůli výlukám. Podobné mimořádné změny bývají u nehod často přispívajícím faktorem, tady souvislost není zatím zřejmá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist