Možná nejpůsobivější fotografií Prahy ze sedmdesátých let minulého století je jedna černobílá, která neukazuje Hradčany, Vltavu ani orloj. Je na ní při pohledu z výšky zachyceno centrum města, přes které se v úrovni druhých pater okolních domů táhne obludná dlouhá betonová rampa. Po okamžiku zděšení divákovi dojde, že kouká na stavbu proslulé dálnice, po které už mnohokrát celkem s povděkem jel a které se i po téměř padesáti letech chladně inženýrsky říká Severojižní magistrála, ačkoli by si zasloužila více poetiky.
Je to totiž i tahle dopravní tepna, která dělá z české metropole svým způsobem nezapomenutelné místo. A nejen to: magistrála slouží před každými komunálními volbami jako stále se opakující test politické odvahy a schopnosti vypořádat se s dědictvím komunistů, zlepšovat město a řešit zdánlivě neřešitelné.
I z dnešního pohledu, kdy auta v českých městech rozhodně nezažívají nějaké velké ústrky, je stavba Severojižní magistrály, tedy šestiproudé silnice skrz pražské centrum, těžko pochopitelným počinem. V jejím místě se táhla asi nejvýstavnější třída celé Prahy, na níž stálo muzeum, opera, secesní budova nádraží a řada dalších výstavních domů. Podél ní se rozkládal velký městský park. To všechno v zájmu hladkého průjezdu městem zmizelo, případně se to degradovalo do podoby jakýchsi tolerovaných přívěsků na kraji dálnice. K zemi šly i velmi ceněné novorenesanční budovy těšnovského nádraží.
„Vypadni odsud s tím kolem do hajzlu.“ Primátor odsoudil vulgární jednání pražských strážníků s portugalským cyklistou
Magistrála pomohla degradovat i přilehlou Vinohradskou třídu a náměstí I. P. Pavlova, zatímco ulice Legerova a Sokolská se změnily v neobyvatelné kaňony. Celá dálnice navíc rozpůlila město na dvě části, kdy se příliš nepočítalo s tím, že by tudy někdo přecházel pěšky nebo cestoval na kole.
Součástí magistrály je i přemostění Masarykova nádraží, které se plánovalo už za první republiky, komunističtí plánovači to ale zkrátka přehnali. Dnes po magistrále kolem muzea projede sto tisíc aut denně, s nimiž se nedá koexistovat. Zároveň si těžko představujeme, že by ta možnost průjezdu neexistovala. Kudy bychom proboha jezdili?
Jenže mnoho obyvatel i návštěvníků Prahy dodnes vnímá magistrálu jako potupu nebo padají pojmy jako vřed, který je třeba odstranit. Ale jak? Mnozí říkají, že je nutné počkat na dostavbu městského okruhu. Jsou tu i návrhy na stavbu tunelu, který by vysvobodil budovu Národního muzea. Další lidé volají aspoň po drobných úpravách.
V roce 2018 proto objednala radnice u průkopníka „měst pro lidi“, dánského architekta Jana Gehla, studii na oživení okolí té hnusné silnice. Vznikl plán, který však narazil na opatrnost a strach z neprůjezdnosti centra a reakce motoristů. I současná, dopravně nejpokrokovější radnice, jakou Praha kdy měla, se odvážila pouze kosmetických změn v podobě přechodu pro chodce u muzea a aspoň trochu důstojného chodníku od hlavního nádraží do Vinohradské.
I to však vypadalo, jako by se magistrát chystal průjezd městem zablokovat.
ANO a ODS namítaly, že je třeba napřed pořádně zanalyzovat, jestli úpravy auta nebrzdí, jako by právě o tohle nejvíc šlo. Přitom nejde. Centrum má být průjezdné, ale pomalu a s obtížemi, aby si přes něj řidiči nezkracovali cestu nebo nejezdili zbytečně. Ježdění kvůli pohodlí je v těsném centru Prahy luxus a volby by to mohly aspoň trochu připomenout.
TÉMA:
Můžu si vzít volno?
Jak najít udržitelnou rovnováhu mezi prací a časem pro sebe
HLAVNÍ KOMENTÁŘ:
Umění uznat chybu
O nejistých časech s nejistou centrální bankou
OTVÍRÁK AGENDY:
Už bez Matoviče. Ale co pak?
Slovenská vláda se hádá a v sázce je všechno, čeho v posledních dvou letech dosáhla
KONTEXT:
Žít Kodaň
Na návštěvě ve městě, jehož měřítkem je člověk
Plán, odvaha, politika
Pražská koalice startovala před čtyřmi lety s ambiciózním plánem. Kam se jí ho podařilo dotáhnout?
The Atlantic: Velký evropský armagedon
Američané zapomněli, jak nebezpečné jsou i dnes jaderné zbraně
ROZHOVOR:
Uchovat si špetku víry
S lékařkou a etičkou působící v USA Klárou Matouškovou o chemikáliích kolem nás, kterým je lépe se vyhnout, služebném postoji některých amerických úřadů a dani, kterou platíme za chuť mít jen to nejlepší
CIVILIZACE:
... a zub došel věčného klidu
Osvoboditel, chaotik, oblíbenec Moskvy – příběh konžského premiéra Lumumby a jeho země
KULTURA:
Obléhání krále
Elvis je mrtvý, ale spor o to, jestli ukradl černošskou hudbu, nebo ji láskyplně objevil pro bílou Ameriku, stále žije
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist