Životnost posledních dvou šéfů státního dopravce České dráhy je jen o něco málo delší než jeden rok. Nynější generální ředitel Ivan Bednárik nečekal na odvolání a sám ke konci února rezignoval. Ve funkci byl 15 měsíců. Spolu s ním skončili ještě dva klíčoví manažeři – místopředseda představenstva Václav Nebeský, který před Bednárikem podnik od září 2019 řídil, a Petr Pavelec zodpovědný za majetek a nákupy.

„Pan Bednárik ukončí působení 28. února. Potom ho okamžitě nahradí jako přechodný ředitel Michal Kraus, který už byl jmenován místopředsedou,“ řekl na tiskové konferenci na ministerstvu dopravy Miroslav Zámečník, který je od minulého čtvrtka novým předsedou dozorčí rady Českých drah. Kraus byl dosud náměstkem ČD zodpovědným za techniku.

Do konce týdne dozorčí rada Českých drah vypíše výběrové řízení na nového ředitele. Podmínky bude řešit na schůzi tento čtvrtek. „Z výběrového řízení musí vzejít silný manažer, který stabilizuje hospodaření Českých drah. Zároveň bude jeho úkolem vypořádat se s majetkovými vztahy, nastavit efektivnější strukturu řízení celé skupiny ČD. Zvýšit se má také kvalita poskytovaných služeb národního dopravce. Cestující musí vidět nové a čisté vlaky,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Deník E15 minulý týden napsal, že by Bednárika mohl nakonec v čele státního dopravce nahradit Michal Nebeský, který podle tří zdrojů listu tuto nabídku dostal. Nynější ředitel české pobočky banky Citi už v Českých drahách působil jako ekonomický náměstek za tehdejšího ředitele Petra Žaludy.

Bednárik převzal vedení Českých drah v prosinci 2020, předtím více než šest let řídil nákladní divizi ČD Cargo. Důvody svého odchodu Bednárik přímo nekomentoval. Uvedl ale, že podnikatelský plán Českých drah, který připravil, stojí na předpokladech, jež nová vláda Petra Fialy (ODS) změnila. České dráhy přijdou jednak o část příjmů za systém státních slev pro mládež a seniory, z něhož měly přes dvě miliardy korun. Zároveň firma počítala s příjmem 3,5 miliardy korun za převod pozemků Českých drah, které od roku 2017 využívá v nájmu Správa železnic. Tyto peníze ale do Českých drah kvůli úsporám nakonec nepřijdou.

Podnikatelský plán pro České dráhy proto bude potřeba měnit. „Čeká mě ještě těžkých 11 pracovních dní,“ dodal Bednárik na tiskové konferenci. Podle něj historie teprve ukáže, který generální ředitel byl lepší.

Skupina České dráhy, zahrnující osobního dopravce i nákladní ČD Cargo a další dceřiné podniky, předloni hospodařila se ztrátou více než čtyři miliardy korun. Za první pololetí loňského roku měla ztrátu 217 milionů korun.

Vedle odvolání hlavních manažerů firmy dozorčí rada do představenstva Českých drah také zvolila Blanku Havelkovou, dosavadní předsedkyni představenstva Dopravního vzdělávacího institutu, což je dceřiná firma Českých drah. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) bude mít Havelková na starost rozvoj lidských zdrojů ve firmě. Kromě Krause zůstal v představenstvu ještě Jiří Ješeta, který odpovídá za osobní dopravu. Bez doplnění o Havelkovou by představenstvo Českých drah nebylo usnášeníschopné.

Personálním změnám předcházela minulý týden proměna dozorčí rady. Jejím předsedou se stal ekonom Miroslav Zámečník, který je vrchním poradcem České bankovní asociace. Dalšími novými členy se stali Jiří Minka, který působil ve vedení polského dopravce PKP Cargo International, a ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr. Skončili naopak Vojtěch Kocourek, jež byl spojen s nyní mimoparlamentní ČSSD a bankéř Jan Vrátník. Už v prosinci na vlastní žádost skončil tehdejší předseda rady Pavel Kysilka.

České dráhy chystají velké investice do modernizace vozového parku. Do roku 2030 plánuje dopravce vyřadit z provozu zhruba 900 starších vozidel a nahradit je novými vlaky a lokomotivami. Jedním z důvodů modernizace je zavádění zabezpečovacího systému ETCS. Na obnovu vozového parku si České dráhy u bank otevřely sedmileté rámcové úvěry ve výši až 8,5 miliardy korun.