Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) v minulém týdnu několikrát měnil pravidla pro nošení roušek. Nejdříve v pondělí uvedl, že od 1. září bude povinné zakrytí nosu a úst ve školách a hromadné dopravě. O dva dny později k tomu přidal většinu dalších vnitřních veřejných prostor - restaurace, kosmetické salony, bary, obchodní centra, kulturní akce. Ve čtvrtek, tedy jen o den později, ale Vojtěch všechno uvedené zrušil. Přišel s tím, že roušky budou povinné nakonec jen ve zdravotnických a sociálních zařízeních, volebních místnostech, hromadné dopravě a na úřadech. Otočil po kritice premiéra Andreje Babiše (ANO), kterému některá pravidla přišla chaotická.

Zpočátku pandemie byl přitom podle politologa Josefa Mlejnka z Institutu politologických studií Univerzity Karlovy Babiš tím, kdo rázná opatření prosazoval. "Časem ale zaujal jinou strategii. Zpřísnění opatření vyhlašuje prostřednictvím ministra Vojtěcha a čeká na reakce veřejnosti. V případě ostré kritiky se pak objeví jako spasitel, který tu hrůzu zmírní," říká Mlejnek. Sociální demokraté se podle něj k celé záležitosti nevyjadřují, protože si uvědomují, že vrhá na vládu špatné světlo.

Co se podle vás v tomto týdnu stalo, že to donutilo ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha změnit názor a ze dne na den zrušit něco, co sám zavedl?

Josef Mlejnek
 josef_mlejnek_180127-133049_kno.jpg
Zdroj: Institut politických studií Univerzity Karlovy

Podle mě je to promyšlená politická hra. Jde o vzoreček, který se od jara opakuje už poněkolikáté. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch nebo někdo jiný níže postavený než premiér Andrej Babiš prosadí nějaká opatření, pak se testuje reakce veřejnosti. Když opatření vyvolají vlnu kritiky, jako tomu bylo v tomto případě, zjeví se Babiš jako spasitel, který nejproblematičtější opatření zruší nebo utlumí. Babiš totiž velmi dbá na průzkumy veřejného mínění a na své vystupování na veřejnosti.

Samozřejmě je to dáno i tím, co mu doporučí jeho lidé z marketingového oddělení a jakou strategii navrhnou. To, co na první pohled vypadá jako chaos nebo špatná komunikace, je tedy vlastně politickou strategií, jak prosadit něco nepříjemného a neztratit přitom oblibu u lidí. Ministr Vojtěch sice politické body těžce ztrácí, ale ve strategii hnutí ANO se nepočítá s tím, že by byl politickým lídrem. Je to spíš takový otloukánek. 

Babiš nejdříve Vojtěcha zkritizoval za opatření, která nastavil, a pak ho nejspíš přesvědčil, aby od některých z nich upustil. Premiér byl přitom přítomen na pondělním jednání Rady vlády pro zdravotní rizika, kde musel slyšet i to, jaká opatření ministr chystá. Proč podle vás nezasáhl už tehdy?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru