Prezident Miloš Zeman přijal návrh premiéra Andreje Babiše (ANO) na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Akceptuje i návrh, aby ho ve funkci nahradil vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). V pondělí odpoledne to oznámil mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. Havlíček by podle informací ČTK měl být uveden do funkce ministra dopravy pravděpodobně v pátek dopoledne.

Podle Babiše změna v čele resortu nemá být jen dočasný zástup, ale trvalé řešení.

OSM ZMĚN V BABIŠOVĚ VLÁDĚ

2018

9. července -  skončila ministryně spravedlnosti Taťána Malá (ANO).

Čelila obvinění z plagiátorství ve svých diplomových pracích.

Nahradil ji Jan Kněžínek.

18. července - ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál (ČSSD) rezignoval kvůli podezření z plagiátorství v bakalářské práci.

16. října - Zeman jmenoval ministrem zahraničí Tomáše Petříčka (ČSSD), dříve odmítl europoslance Miroslava Pocheho.

2019

8. dubna - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) oznámil, že se rozhodl odejít z vlády.

10. dubna - Ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou (za ANO) Babiš informoval o tom, že skončí ve funkci.

18. dubna - Ministr spravedlnosti Jan Kněžínek (za ANO) oznámil, že se rozhodl skončit ve funkci.

30. dubna - Zeman jmenoval ministrem průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, ministryní spravedlnosti Marii Benešovou a ministrem dopravy Vladimíra Kremlíka (všichni za ANO). 

31. července - Zeman dva měsíce od doručení návrhu Babiše odvolal ministra kultury Antonína Staňka (ČSSD). Novým šéfem resortu se koncem srpna stal Lubomír Zaorálek (ČSSD).

2020

20. ledna - Prezident Miloš Zeman přijal návrh premiéra Andreje Babiše (ANO) na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO).

Kremlík respektuje rozhodnutí premiéra Babiše navrhnout jeho odvolání z vlády.

V tiskovém prohlášení a na Twitteru večer zdůraznil, že jeho prioritou bylo spustit systém elektronických dálničních známek tak, aby se nijak nezdržel.

Věřil Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI), že má zakázku na informační systém pod kontrolou, proto ji na rozdíl od premiéra nechtěl zrušit, uvedl.

"Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení a lidé jej od příštího roku mohli používat. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou, a SFDI mě o tom opakovaně ujistil. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce ukvapeného zrušení celé zakázky," uvedl v tiskové zprávě Kremlík.

Dodal, že na ministerstvu nastartoval nebo dotáhl spoustu věcí. Zmínil například nový mýtný systém, novelu zákona zkracující přípravu staveb o tři až čtyři roky, pokračující modernizaci dálnice D1, přípravu vysokorychlostních tratí nebo navýšení letošního rozpočtu na dopravní stavby ve výši 93 miliard korun. Současně poděkoval svým kolegům za pomoc a svému nástupci popřál hodně úspěchů při řešení úkolů.

Předsedu koaliční sociální demokracie Jana Hamáčka premiér o svém rozhodnutí předem informoval. "Je právem koaličního partnera měnit své partnery," řekl Hamáček k odvolání ministra. S premiérem ale nemluvili o plánu na slučování ministerstev průmyslu a dopravy, které by měl nadále řídit vicepremiér a dosavadní ministr průmyslu a obchodu Havlíček.

Babiš v pondělí také uvedl, že by měl zvážit rezignaci první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, jehož pondělní chování označil za nepřijatelné, a ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Babiš několikrát zdůraznil, že SFDI o zakázce neinformoval, a to ani vlastní dozorčí radu. "Ta instituce nefunguje dobře a je to třeba zásadně změnit," uvedl.

Poznamenal také, že fond dostává peníze z rozpočtu, ale jejich tok pak není možné kontrolovat.

Babiš řekl, že s Kremlíkem o zakázce mluvil v pondělí ráno a v názorech na kauzu se nadále rozcházejí. Premiérovi mimo jiné vadí, že vláda nedostala informace předem. "Mluvil jsem s panem ministrem, nepřipouští si chybu. Je pracovitý, ale zkrátka tento projekt nezvládl," uvedl. Dodal, že odpoledne proto doručil Zemanovi návrh na Kremlíkovo odvolání.

Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala od SFDI bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, zásadně se nelíbí ani Babišovi. "Není možné takto nakládat s prostředky daňových poplatníků a není možné, aby úředníci, když máme zákon o státní službě, si dělali, co chtějí," vysvětlil rozhodnutí Babiš.

Premiér očekává, že vicepremiér Havlíček bude funkci šéfa dopravy zastávat trvale. Změna může podle něj být základem perspektivní fúze ministerstev. "Není to dočasné řešení. Dříve jsme měli ministerstvo hospodářství, ze kterého se vyčlenila doprava, ministerstvo pro místní rozvoj a průmysl," uvedl. Havlíčkovo působení podle něj nabídne řadu synergií.

Havlíček v pondělí řekl, že nějaké personální změny na ministerstvu dopravy určitě uskuteční. Konkrétní být vzhledem k tomu, že ještě nebyl ani uveden do funkce, nechtěl. "Postupně si tam chci najít lidi, kteří budou nejen odborně schopní, ale také kterým můžu věřit," dodal.

Havlíček uvedl, že spojení resortů může být ku prospěchu. Také připomenul dřívější ministerstvo hospodářství. Transformace do jednoho ministerstva byla do budoucnosti plánovaná, dodal.

Ministerstva se podle Havlíčka potkávají u mnoha procesů, včetně například stavebnictví. Ministerstvo průmyslu pak stojí ve vývoji novinek, které se později projeví v dopravě.

Tím, že povede oba resorty, ministerstva v žádném případě bita nebudou, řekl Havlíček. Zástupci oborových asociací míní, že spojení ministerstev může dávat smysl. Upozornili ale na rozsáhlou agendu obou úřadů a Havlíčkovu vytíženost.

Ovčáček sdělil, že premiérovy návrhy Zeman akceptoval. Termín změn Pražský hrad oznámí. "Vše bude oznámeno v pravý čas bez zbytečného odkladu," dodal mluvčí.

Navržené Kremlíkovo odvolání podle většiny sněmovní opozice dokládá, že premiér Babiš nedokáže sestavit jím slibovanou vládu odborníků.

Kremlíkův odchod byl ale podle předsedů opozičních stran po fiasku s e-shopem na dálniční známky nezbytný.

Kremlíkův konec dokazuje podle prvního místopředsedy ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury, že premiér při výběru ministrů opakovaně sáhl vedle. "Další důkaz naprosto zoufalé personální politiky předsedy vlády. Ačkoliv ho (Kremlíka) Andrej Babiš od začátku označoval za profesionála, jeho působení na ministerstvu bylo amatérské. Naprosto zpackaná a předražená zakázka na e-shop na dálniční známky byla jen třešničkou na dortu," sdělil Stanjura.

"Odvolání ministra Kremlíka bylo vlastně jediné možné řešení. Lidé by ale jistě přivítali, kdyby premiér Babiš místo opakovaného hašení průšvihů svých neschopných ministrů už v segmentu dopravy a infrastruktury konečně něco dokázal postavit a vybudovat," sdělil na Twitteru šéf ODS Petr Fiala. I podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše by Kremlíkův konec očekávaný, když nedokázal zdůvodnit kritizovanou zakázku na e-shop se známkami za stovky milionů korun. "Zajímalo by mě, jak se tedy premiér Babiš postaví k ostatním ministrům, v jejichž resortech mizí každý rok stovky milionů v předpotopních IT systémech," doplnil na sociální síti.

Část opozice připomněla někdejší předvolební billboard ANO z doby, než se hnutí dostalo do vlády, s tváří šéfa ANO Babiše a výrokem, že stát řídí nemehla. "Toto jeho (Babišovo) tvrzení je dnes pravdivější než kdy jindy. Akorát nás řídí jeho nemehla," uvedla na Twitteru předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. "Premiér odvolá dalšího ministra, který nesplnil jeho slib, že tady bude vládnout vláda odborníků. Ministerstvo dopravy asi řídila nemehla. Ale to nezakrývá hlubší problém. Andrej Babiš a jeho hnutí neumí řídit tuto zemi," sdělil na Twitteru předseda Starostů a nezávislých Vít Rakušan.

Sám Babiš by měl podle opozice přijmout zodpovědnost za stav ministerstva dopravy. "Další důkaz naprosté neschopnosti hnutí ANO řídit resort dopravy. Ministerstvo a podřízené organizace jsou v rozvalu. Takhle se fakt té potřebné dopravní infrastruktury nedočkáme," uvedl na sociální síti předseda lidovců Marek Výborný.

"Premiér Babiš vyhodí ministra dopravy, ředitele SFDI. Ale svou zodpovědnost za stav dopravy v ČR si po šesti letech, kdy řídí jeho ANO ministerstvo dopravy, premiér nepřizná," sdělil na Twitteru místopředseda STAN Petr Gazdík.

Nejvíce změn na ministerských postech zažila vláda Petra Nečase, kterou v letech 2010-2013 zasáhlo celkem 13 změn ve vedení resortů. Vláda současného prezidenta Miloše Zemana zažila v letech 1998-2002 deset změn na ministerských postech, o jednu změnu méně měla na svém kontě vláda Bohuslava Sobotky (2014-2017).

Osm změn na ministerských postech, jako bude mít na svém kontě pravděpodobně druhá vláda Andreje Babiše, zažila i druhá vláda Václava Klause (1996-1998).

Celý záznam z tiskové konference: Babiš kvůli tendru na dálniční známky navrhl odvolání Kremlíka, dopravu by měl řídit Havlíček

Celý záznam z tiskové konference: Babiš kvůli tendru na dálniční známky navrhl odvolání Kremlíka, dopravu by měl řídit Havlíček

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist