Nařízení, kterým minulá vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) k začátku minulého roku zvedla minimální mzdy řidičům linkových autobusů, se měnit nebude. Peníze na mzdy zajistí kraje. V pátek ráno to na Twitteru napsal premiér Andrej Babiš po jednání s předsedkyní Asociací krajů Janou Vildumetzovou (ANO) a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem. Peníze nutné na zvýšení mezd by podle Vildumetzové měl poslat krajům stát formou dotace na opravy silnic stejně jako loni. Potřeba je kvůli navýšení minimální mzdy zhruba 420 milionů korun.

Ve čtvrtek přitom předseda vlády po jednání s hejtmany mluvil o tom, že chce vládní nařízení zrušit. Považuje totiž za nesmyslné, aby premiér určoval mzdy řidičů soukromých přepravců. Vládní krok navíc označil za předvolební akci svého předchůdce.

"Právě jsme s šéfkou Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem domluvili, že peníze na řidiče zabezpečí kraje. Vláda bude hledat peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd," napsal Babiš na Twitteru. Za důležité všichni účastníci schůzky považují to, aby přepravci peníze od krajů skutečně dali řidičům, což musejí více kontrolovat inspektoráty práce. "A nařízení vlády se měnit nebude. Budeme ale společně hledat způsoby, jak profesi řidiče lépe oceňovat," dodal premiér.

Vildumetzová řekla, že kraje řidiče nezaměstnávají, proto na ně nemohou dostat od státu žádnou dotaci. "Z toho důvodu pan premiér přislíbil, že vynaloží maximální úsilí, aby ty finanční prostředky našel v rozpočtu a dal nám je prostřednictvím dotačního titulu na opravy silnic," uvedla. Kraje požadují po vládě čtyři miliardy korun. Z nich by byly schopny zaplatit jak vyšší mzdy řidičů, tak i opravy silnic druhých a třetích tříd, řekla Vildumetzová. Z dlouhodobého hlediska podle ní některé kraje uvažují o zřízení vlastních dopravních podniků. 

"Z té dnešní schůzky je pro mne nejdůležitější deklarovaný závěr, že se nařízení vlády rušit nebude, ale naopak budeme hledat cesty, jak ho co nejlépe realizovat," řekl Pomajbík po schůzce na Úřadu vlády. Někteří politici už kritizovali Babiše, jak náhle mění názory, podle odborového předáka bylo premiérovo dřívější vyjádření nedorozumění.

Vildumetzová zopakovala, že do budoucna je třeba vytvořit systémové řešení, což současné nařízení vlády nezaručuje. Stává se, že dopravci nerozdělí mezi řidiče všechny peníze, které od krajů dostanou, případně že řidiči přijdou o nenárokovou část platu. "Je nepřijatelné, abychom my dávali peníze dopravcům a ti je pak nedali řidičům," uvedla. Za klíčové považuje, aby dopravce více a důsledněji kontrolovaly inspektoráty práce.

Chybí šest tisíc řidičů autobusů

Sobotkův kabinet po protestech řidičů rozhodl v říjnu 2016, že od ledna nadcházejícího roku stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun. Zvýšily se i další příplatky. Zaručená mzda řidiče autobusu v letošním roce činí podle Pomajbíka 108,40 korun hrubého na hodinu. "Co nedokážou dojednat v kolektivních smlouvách navíc, tak nedostanou," konstatoval. Profese tak podle něho není přitažlivá. Šéfka hejtmanů doplnila, že už jich chybí šest tisíc.

Kraje, které veřejnou dopravu objednávají a potřebné linky dotují, pak měly problémy s finančním pokrytím růstu mezd a s tím, jak peníze k řidičům dostat. Nakonec loni v červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky a v říjnu téhož roku vláda zvýšení mezd řidičů schválila. Kvůli neplnění podmínek uspořádali řidiči autobusů začátkem dubna 2017 v pěti krajích jednodenní stávku.