Blanka není tunel je hlavním heslem informační a reklamní kampaně, kterou několik dnů před plánovaným otevřením tunelového komplexu Blanka spustí stavební firma Metrostav. Firma se v ní pokouší vysvětlit nesrovnalosti, které problematickou stavbu provázejí, a odpovědět na otázky, proč se Blanka prodražila a proč na její otevření museli řidiči tak dlouho čekat.
Od neděle fungují webové stránky blankanenitunel.cz, na několika místech metropole budou k vidění billboardy.
Blanka není tunel, hlásá nová kampaň



Tunel včetně napojení na městský okruh vyjde na 43 miliard korun. Vedení města jej slibuje otevřít 19. září. Hlavní město zatím žádnou kampaň nemá.
"Praha bude informovat občany o změnách v dopravě a poskytne informace, které budou sloužit k co nejlepší orientaci v jednotlivých tunelech respektive u vjezdů a výjezdů. Nepůjde však o žádnou rozsáhlou kampaň za použití billboardů," řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Informovat prý chce prostřednictvím médií, na webu a prostřednictvím informační brožury. Kdy se tak stane, neuvedl.
"Kampaní chceme veřejnosti osvětlit, jak to bylo s výstavbou Blanky, kolik skutečně stála a co způsobilo skluz v jejím otevření," řekl mluvčí stavební firmy František Polák.
"Myslíme si, že bylo řečeno příliš mnoho nepřesností a zkreslených údajů, které na konci výstavby chceme vyvrátit. Přijde nám to jako ten nevhodnější moment pro nápravu mýtů a polopravd," doplnil. V následujících dnech se lidé s reklamou setkají i ve vagonech metra, na zastávkách MHD, ale i na sociálních sítích.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy. Více než šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit v roce 2011. Za zpožděním podle Metrostavu stojí náročný proces získávání stavebních povolení a výkup pozemků, ekonomická krize a arbitráž ohledně platnosti smluv.
Podle údajů na webu se Blanka oproti původnímu předpokladu prodražila o osm miliard. Firma operuje pouze s částkou 37 miliard korun, která nezahrnuje náklady na napojení Blanky na křižovatku Malovanka a na Strahovský tunel. Za nárůstem ceny prý stojí nejen dodatečné náklady, ale i růst inflace a změny v DPH.
Metrostav připomíná, že Blanka je nejdelším tunelovým komplexem v České republice a nejdelším městským tunelovým komplexem v Evropě. Poukazuje na zajímavosti, mimo jiné na to, že je v něm nainstalováno speciální osvětlení, které řidičům nezpůsobuje světelný šok, ale umožní přivyknout na světelné podmínky v podzemí.
Na bezpečnost a plynulost provozu podle webu nonstop dohlíží videodohled a videodetekce. Kamery monitorují nejen bezpečnost, ale také dodržování povolené rychlosti a bezpečné vzdálenosti mezi auty. V případě nouzového volání z SOS výklenku příslušná kamera ihned upozorní dispečera. Kamery automaticky upozorňují i na případné chodce, kolony, havárie nebo vozidla v protisměru. Blanka ovšem stále nemá vlastní dispečink, jehož výstavbu provázejí problémy.
Kritici tvrdí, že Blanka dopravě ve městě neuleví. Poukazují na to, že neexistuje plán návazných dopravních opatření, zejména na výjezdech z tunelu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist