Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kritizoval čtvrteční vyjádření premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) k mýtnému. Předseda vlády v Radiožurnálu uvedl, že ministerstvo dopravy při vypisování tendru na mýtné zčásti rezignuje na nové technologie, jako je třeba satelitní výběr mýta.

To podle Ťoka může tendr zkomplikovat, odmítnutí uchazeči mohou třeba zpochybňovat nezávislost soutěže. Podle Sobotky by ale Ťok měl připravit otevřené a technologicky neutrální výběrové řízení tak, aby se stihlo.

Vláda ve středu projednání základních parametrů plánovaného výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému odložila. Vrátí se k němu po vládních prázdninách za tři týdny. Sobotka ve čtvrtek Českému rozhlasu řekl, že Ťokův návrh nepřináší rychlé řešení problému s objížděním zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd.

"Máme také problém s tím, že se zčásti rezignuje na možnost hledat jiné technologie, nové technologie například v podobě satelitního systému výběru mýta," doplnil. Ťok je podle premiéra z hlediska konstrukce tendru hodně v zajetí dodatků k původní smlouvě, podle níž byl vybudován systém s mýtnými branami.

"Vyjádření pana premiéra bylo nešťastné v tom smyslu, že on ještě předtím, než jsme vyhlásili nějakou soutěž, dal preferenci zaprvé výběru mýta a za druhé technologii," uvedl Ťok. Ministerstvo dopravy chce kvůli končící smlouvě s nynějším provozovatelem mýtných bran nového správce mýtného systému najít do konce příštího roku, navrhuje proto v prvním kroku pouze soutěž na provoz systému mýtných bran.

ČSSD naopak požaduje technologicky neutrální řešení, které by rychle umožnilo rozšířit výběr mýtného na silnice nižších tříd, což je mezi odborníky spojováno právě s využitím satelitní technologie.

Podle pátečního Sobotkova vyjádření zpochybňuje nyní Ťok svůj vlastní dřívější návrh na otevřené a technologicky neutrální výběrové řízení. Tendr tak prý kvůli Ťokovu přístupu nabírá další zpoždění. "Myslím, že by se měl snažit problém rychle vyřešit, jinak se vůbec žádná soutěž nestihne," dodal premiér.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ministerstvo požadavku na možnost rozšíření mýtného na silnice nižších tříd dlouhodobě oponuje. Takové rozšíření bude ekonomicky nevýhodné, uvedl úřad v nedávném materiálu pro jednání vlády.

Stejné předběžné závěry vyplývají také ze studie, kterou pro ministerstvo připravují experti z Českého vysokého učení technického. Podle ní u řady méně využívaných úseků silnic první třídy výnosy nepokryjí náklady na provoz systému, dodal Ťok. Zabránit objíždění zpoplatněných dálnic po silnicích ministr navrhuje řešit zákazovými značkami.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800 tisíc kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což je meziroční růst o 160 milionů korun.