Na letecké základně v Čáslavi v úterý před půl druhou havaroval dvoumístný letoun Jas-39 Gripen maďarské armády. Piloti se katapultovali a jsou v pořádku.

Letadlo skončilo za přistávací drahou v poli, uvedla Magdalena Dvořáková z tiskového oddělení generálního štábu. Podle ní maďarská posádka při přistání letoun nedobrzdila. 

"Při přistání byli oba piloti nuceni se katapultovat, jsou v pořádku, bez následků na zdraví. Letoun se momentálně nachází v neopravitelném stavu ve volném poli za vzletovou a přistávací drahou," řekl mluvčí základny Tomáš Maruščák. Havarovaný gripen je na první pohled značně poničený, má poškozená křídla, ocasní plochu, kabina zcela chybí.

Kolem havarovaného stroje se v podvečer pohybovali vyšetřovatelé z komise odboru vojenského letectví sekce dozoru a kontroly ministerstva obrany, večer mají dorazit i jejich maďarští kolegové.

Na letišti v Čáslavi se koná mezinárodní cvičení Lion Effort pro armády, které provozují stíhačky gripen. Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil Maďarska a Švédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky. Cvičení začalo 11. května a má trvat do 24. května. Během středy bude dočasně přerušeno, aby mohla na místě pracovat maďarská vyšetřovací komise. 

Maďaři podle Dvořákové havarovali, když přilétali na cvičení z Maďarska. Nehodu vyšetřuje komise odboru vojenského letectví sekce dozoru a kontroly ministerstva obrany.

Maďarské ministerstvo obrany v tiskovém prohlášení uvedlo, že příčiny nehody stejně jako výše materiální škody zatím nejsou známy. Potvrdilo, že piloti, jeden v hodnosti brigádního generála a druhý majora, vyvázli bez zranění. V souladu s obvyklým postupem se nyní podle něj podrobí lékařskému vyšetření. "Každopádně bude následovat důkladné lékařské ošetření kvůli katapultáži, při které dochází k vysokým přetížením," podotkl v této souvislosti také mluvčí čáslavské základny Maruščák.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová uvedla, že záchranáři vyjeli na místo, ale po cestě byli odvoláni zpátky, protože letiště podle ní zřejmě využilo jiného lékaře, který tam byl v době nehody.

Podle Maruščáka piloti žádné prvotní ošetření nepotřebovali. "Každopádně bude následovat důkladné lékařské ošetření kvůli katapultáži, při které dochází k vysokým přetížením," podotkl Maruščák.

Hasiči podle mluvčího Ladislava Holomčíka u události také nezasahovali. Ředitelka kutnohorské policie Blanka Matějů uvedla, že ani policie při takové události není oprávněna cokoliv konat.

Úterní havárie není první nehodou vojenského letadla na čáslavské základně. Před třemi roky tam při přistání havaroval ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich – pět ruských a jeden český voják – utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.

Poslední nehoda armádního letounu se na území ČR stala v listopadu 2012. Nedaleko Čáslavi u obce Radovesnice I západně od Kolína spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot havárii nepřežil.

Nynější čáslavské cvičení má mimo jiné připomenout, že švédské stíhačky střeží nebe nad Českem už deset let. Prvních šest přiletělo do ČR 18. dubna 2005.

Do výzbroje české armády byly gripeny zařazeny 26. dubna 2005 a český vzdušný prostor začaly střežit 1. července 2005. Do konce srpna téhož roku dodali Švédové i zbylých osm strojů.