Pražský tunel Blanka by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se ve středu v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem. Řekl to mluvčí Inženýringu dopravních staveb (IDS) Pavel Kočiš.
Termín otevření by se podle IDS, který je dozorem stavby, mohl ještě zkrátit. "Na žádost náměstka primátora Petra Dolínka generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička přislíbil, že udělá vše proto, aby se tunelový komplex Blanka mohl uvést do zkušebního provozu již 20. srpna," sdělil Kočiš.
Datum zprovoznění je zatím domluveno jako předběžné, podle Kočiše bude například záležet na tom, jak rychle se podaří provést zkoušky nových kabelů nebo dílo tzv. komisionálně předat.
Řidiči měli jezdit tunelem Blanka, který město vyjde na více než 37 miliard korun, už v roce 2011. A naposledy slibovalo vedení pražského magistrátu otevření letos na jaře. Odložilo se ale kvůli kabelům, které poničila voda. Nový termín se teď vedení magistrátu zdráhá oznámit. "Jako hlavní město Praha nemáme termín pro otevření tunelu Blanka, budeme kontrolovat termíny dodavatelů. Pro nás je nejdůležitější, abychom Blanku otevřeli v co nejkratší možné době," řekl náměstek Petr Dolínek (ČSSD).
V tunelu teď společnost ČKD již začala s výměnou 84 kabelů v délce asi 15 kilometrů. Ty jsou nefunkční. "Budou učiněny pouze nezbytné demontáže. Tam, kde stačí kabel odpojit, tak bude odpojen," řekl také Dolínek. ČKD přitom již dříve upozorňovala na to, že v budoucnu by mohly být kvůli vodě problémy i s dalšími kabely a technikou. Škoda by podle dřívějšího odhadu ČKD mohla dosáhnout až jedné miliardy korun.
Podle Dolínka se budou náklady řešit podle platných smluv. To ale znamená, že stále není jasné, kdo výměnu kabelů zaplatí. Město to s dodavateli ve středu neřešilo. Blanku chce otevřít co nejdříve, teprve potom se bude bavit o penězích - a nakonec je může řešit i soud.
"Pokud někdo klade kabely a při tom si nezkontroluje prostředí, tak si nemůže nárokovat, aby mu město uhradilo škodu, když si ji zavinil možná svým špatným postupem,“ řekla minulý týden Krnáčová v rozhovoru pro HN. Jinak se ale na to dívá generální ředitel ČKD Robert Wolf. Ten v polovině března řekl, že za to, že se kabely musí měnit, je zodpovědná Praha.
Podle primátorky byla jednání na středečním kontrolním dni velmi věcná a dodavatelé přestali házet vinu jeden na druhého. "Pokud jsou tam stanovené nějaké role, tak se ty role musí plnit. Je to strategie vyjednávání, i dodavatelé pochopili, že otevření Blanky je v jejich zájmu a že se jedná i o jejich jméno," dodala Krnáčová.
Stavbu Blanky zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist