Nabídka Metrostavu na převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka je naivní. V reakci na dopis, který v pondělí zaslal Metrostav pražskému magistrátu, to v úterý uvedla společnost ČKD Praha DIZ, která zajišťuje technologickou část projektu. Podle ní Metrostav nabídkou pomoci zakrývá vlastní chyby a neschopnost předat Praze dílo v požadované kvalitě. Metrostav podle mluvčího Františka Poláka nebude vyjádření ČKD komentovat.

Podle ČKD je nejprve potřeba předat stavební část ve stanovené kvalitě, a to se dosud nestalo. "Na nezištného mesiáše, který i přes své zjevné potíže chce řešit i to, co mu nepřináleží, proto nevěříme," uvedl generální ředitel ČKD Praha DIZ Robert Wolf.

"Na základě včerejšího (pondělního) vyjádření předsedy představenstva společnosti Metrostav se nemůžeme zbavit dojmu, že se stárnoucí doyen snaží naivní nabídkou zachránit potápějící se loď," dodal. Podle ČKD Praha DIZ zpozdil Metrostav předání stavební části díla téměř o tři roky a měl podíl i na potížích způsobených přívalovým deštěm. Voda pak v tunelu poškodila kabely.

Metrostav v pondělí nabídl Praze převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka včetně technologické části. Tunel se měl podle posledního stanoveného termínu otevřít v dubnu, kvůli výměně kabelů poškozených vodou ale město přestřižení pásky odložilo. Podle ČKD výměna potrvá zhruba osm měsíců.

Vedení Prahy v úterý rozhodlo o tom, že proti firmě ČKD Praha DIZ podá žalobu. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) dnes uvedl, že dodavatelé "si s městem hrají na schovávanou". Dosud totiž není jasné, kdo zavinil poničení kabelů pod chodníky v tunelu - kabely poničil přívalový déšť před necelými dvěma roky a Praha je bude muset nechat vyměnit. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) již před necelými dvěma týdny řekla, že dodavatelé včetně projektanta přehazují vinu jeden na druhého.

Firma zatím postup města nechtěla jakkoliv komentovat. "Do doby, než obdržíme ze strany města nějaké vyjádření, tak se k tomu nechceme vyjadřovat," řekl mluvčí ČKD Karel Samec.

Blanka měla být původně otevřena v roce 2011. Poté vedení města termín několikrát odložilo, mimo jiné na jaro loňského roku, poté na prosinec a naposledy chtěli politici slavnostně pásku přestřihnout letos v dubnu. Podle údajů od ČKD Praha DIZ se ale strategická dopravní stavba neotevře dříve než na konci letošního roku.