Od příštího roku by měli mít řidiči k dispozici 150 kilometrů silnic první třídy, kde budou smět jezdit o dvacet kilometrů v hodině rychleji. Místo devadesátky stodesítkou.
Zrychlení umožní nový zákon o silničním provozu, kterým se v úterý ve druhém čtení zabývali poslanci a příští měsíc jej zřejmě budou schvalovat.
Nic nenasvědčuje tomu, že by novinka sněmovnou neprošla. Pokud se nezadrhne v Senátu nebo u prezidenta, začne platit 1. ledna 2016.
Celkem jde o 24 delších či kratších úseků, které jsou podle ministerstva dopravy ke zvýšení rychlosti technicky přizpůsobené (jejich přehled si můžete prohlédnout v přiložené galerii).
Přehled míst, kde bude možné zrychlit na 110 km/h



Jsou to dostatečně široké čtyřproudé silnice s oddělenými směry jízdy - tedy v zásadě dálničního typu. Jezdit na nich stotřicítkou jako na dálnici už však není bezpečné.
Správný krok, ale pozor na nehody
Ostatně experti i někteří politici připomínají: zvýšení rychlosti je sice krok správným směrem, protože se provoz zrychlí a lépe se tak využije kapacita těchto silnic, na druhou stranu je tu riziko většího počtu nehod. Lidé za volantem totiž mají s dodržováním předepsané rychlosti potíže.
"S rozhodnutím politiků nemám problém. Obávám se ale chování řidičů," říká například Karel Schmeidler, dopravní sociolog z Ústavu soudního inženýrství při VUT Brno.
Podle Schmeidlera navíc řidiči zrychlují i v závislosti na stáří auta. Čím novější, tím rychleji jedou. Prokázala to studie německých výzkumníků.
"Člověk se v novějším voze cítí subjektivně bezpečněji, a troufne si proto jet rychleji," upozorňuje Schmeidler.
Komunistický poslanec a předkladatel zákona Karel Šidlo souhlasí. Tvrdí však, že na agresivní řidiče musí dohlédnout policie. "Bude potom zejména na ní, aby řidiče hlídala a pokutovala ty nezodpovědné," říká Šidlo.
Policie však zatím nechystá žádná zvláštní opatření. "Vzhledem k tomu, že se bude jednat vždy o silnice takzvaně dálničního typu, nepovažujeme tuto změnu z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu za rizikovou," uvedl Jozef Bocán z policejního prezidia.
Spolu se zvýšením rychlosti ministerstvo dopravy nepočítá se zavedením mýtného. Nový zákon má kromě zvýšení rychlosti na silnicích první třídy zároveň rozšířit dálniční síť o 300 kilometrů, byť půjde jen o zásah na papíře. V dálnice se totiž promění většina současných rychlostních silnic, kde se už nyní může jezdit rychlostí 130 kilometrů za hodinu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist