V počtu aut na obyvatele mezi evropskými velkoměsty vede Praha. A podobně špatně dopadá i v míře znečištění.
Proto se teď zastupitelé rozhodli podpořit projekt českého občanského sdružení Future Age, které do konce letošního roku spustí takzvaný carsharing elektromobilů – vůbec první sdílení bezemisních aut v Česku.
"Pilotně začneme s 35 vozy a se šesti rychlodobíjecími stanicemi v Praze 1," říká ředitelka projektu Kateřina Grmelová z Future Age.
A do konce příštího roku se sdílená auta na elektřinu objeví také v šesti dalších krajských městech.
Celkem se pro projekt s názvem eCar4U.eu počítá se 180 "zelenými" auty v Praze, dalších 120 má jezdit ve zbytku republiky.
Všechny vozy dodá automobilka Volkswagen. Půjde o model eUp, který zvládne dojet až 150 kilometrů na nabitou baterii. Volkswagen se také bude podílet na mediální kampani projektu.
Zatím má sdružení "auta do zástrčky" zapůjčená a počítá se s tím, že financování vyřeší operativní leasing, tedy že bude mít vozy v dlouhodobém "pronájmu".
Sdružení chystalo plán na sdílení zelených vozů dva roky a Praha projekt podpořila už při vypracování studie proveditelnosti. Už tam se na projekt nabalili významní partneři, díky nimž se podaří ufinancovat ambiciózní záměr.
Pro srovnání s dalšími tuzemskými službami – Car4way má k dispozici 12 aut, Autonapůl o dvě více. Pořizovací cena elektromobilů je navíc mnohem vyšší než u aut na klasický pohon.
Jeden vůz přijde podle kalkulací Future Age na 600 tisíc korun, rychlodobíjecí stanice pak na 750 tisíc. O dobíjení vozů se postará Pražská energetika (PRE).
"Třiadvacet stanic, které budou do projektu zapojeny, už stojí. Na dalších šest vytipovaných a nasmlouvaných míst je teprve osadíme," říká mluvčí PRE Petr Holubec. Úsporu "zelenému projektu" přinese i vstřícnost magistrátu, který nechá elektrická vozidla parkovat v modrých zónách zadarmo.
Pražští politici nastoupili obecně na trend carsharingu, protože propočty ukazují, že jedno sdílené auto zvládne nahradit zhruba osm vozů v soukromém vlastnictví. Přitom z podkladů magistrátu vyplývá, že aut přibývá v Praze velkým tempem, mezi lety 1990 a 2012 vzrostl počet z 336 tisíc na 953 tisíc.
Další elektromobil dorazil na český trh. Kia Soul EV slibuje dojezd 212 km - čtěte ZDE
Místo taxíku Rolls-Roycem: newyorský Blancfleet spustil sdílení aut pro bohaté - čtěte ZDE
Proto si hlavní město na konci roku odhlasovalo, že bude podporovat carsharing, a především ten elektromobilní. "Iniciativa se vyvinula sama bez zásluhy Prahy, její zásluha je v tom, že provozovatelé ekologického carsharingu nebudou muset platit za stání," dodává Jiří Nouza, pražský náměstek pro dopravu.
V další etapě se zelená sdílená doprava přesune do Brna, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Plzně a Českých Budějovic. "Tam se domluví podmínky s vedením měst teprve podle výsledků pilotní pražské fáze," doplňuje Grmelová.
Zatím je sdružení domluveno s Českými drahami, které poskytnou parkovací místa před nádražími a vyhradí prostor na registrační centra. Kromě toho se do projektu v Praze přidalo také Letiště Václava Havla, které nabídne místo, kde budou dobíjecí automobily parkovat.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist