V příštích třech letech by stát mohl postavit zhruba 60 kilometrů dálnic v hodnotě 8,9 miliardy korun. Jde o připravené úseky, na které již bylo vydáno stavební povolení. V pořadu TV Prima Partie to v neděli uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Aktuální délka dálnic a rychlostních silnic v ČR je 1242 km. Ministerstvo chce dobudovat nedostavěné úseky a napojit českou síť dálnic a rychlostních silnic na tranzitní evropské koridory. "Pokud proběhnou standardní výběrová řízení, tak můžeme začít. Stavby máme pokryté i finančně," uvedl ministr.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Podle Prachaře jde například o dokončení obchvatu Českých Budějovic na dálnici D3, dálnici D1 u Přerova, což je strategický uzel na koridoru Balt–Adriatic. Urychleně by se měl vyřešit také sesuv na dálnici D8 v Dobrovičkách nebo dokončit výkup pozemků pro dálnici D11 u Hradce Králové.

Pokračovat bude modernizace dálnice D1, kde se původně odhadovaly náklady na 24 miliard korun. Podle ministra budou náklady nižší, protože u dosud zadaných staveb se podařilo snížit cenu na 60 až 65 procent.

Podle stínového ministra za KSČM Pavla Hojdy je to dáno především tím, že stavební firmy nemají tolik zakázek a ve výběrových řízeních jdou mnohdy i pod náklady.

Největší problém na D1 přetrvává na úseku mezi Lhotou a Velkou Bíteší, kde stavební firma OHL ŽS kvůli přerušování prací nabrala zpoždění přes 200 dní.

Ředitelství silnic a dálnic ale bude podle Prachaře vyžadovat dodržení původně dohodnutého termínu. Jako řešení zmínil rozšíření doby, kdy se na stavbě pracuje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist