Poslední úsek dálnice, která má spojit Prahu a německé Drážďany, se začal stavět už v roce 2007. Ani po sedmi letech však není hotovo a úsek přes České středohoří stále nestojí. Dokončení dálnice D8 oddalují dohady mezi investorem a nespokojenými občany. A náklady rostou.

Nová vláda teď chce podobné praxi zamezit. Chystá nový zákon, který se inspiruje v Německu a zavede strategické stavby národního významu.

O těch rozhodne sněmovna a nebude možné je protahovat odvoláním.

Do balíku strategických dopravních staveb nebudou patřit silnice druhé a třetí třídy. U těch ostatních Ředitelství silnic a dálnic požádá poslance, aby jim výjimečný status udělili.

"Bude to zárukou demokratického procesu, investor bude muset přesvědčit nadpoloviční většinu poslanců. Ale až to bude schváleno, rozhodnutí už nelze napadnout," popisuje autor zákona a poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník.

Pod jednou střechou

Zrychlení a úspory přinese rovněž sloučení vydávání stavebního povolení pod jeden úřad. Dnes se k projektům vyjadřuje každá samospráva, do jejíž oblasti stavba spadá, a ke každé se může odvolat ten, komu se nepozdává.

"Je to v podstatě nekonečný proces, který stojí ohromné peníze," říká František Polák, mluvčí Metrostavu.

Německý model

Změna zákona o silnicích, dálnicích a železnicích se inspiruje v Německu.

Jedna silnice - jedna stavba

Nyní o každém úseku silnice nebo dálnice rozhodují úřady všech samospráv, jimiž stavba prochází.

Nově má být silnice brána jako jedno dílo a spadat pod jeden centrální úřad.

Národní zájem

Zákon se bude vztahovat na významné dopravní stavby, ne například na silnice druhé a třetí třídy.

Která stavba dostane zvláštní status, rozhodne vždy hlasováním sněmovna.

Pak už nebude proti stavbě odvolání.

First minute

S majiteli pozemků pod takovou stavbou se chce stát vyrovnat motivačně.

Kdo zareaguje velmi rychle, například do měsíce, dostane několikanásobek běžné tržní ceny.

Jinak bude vyvlastněn za tu tržní.

U strategických dopravních spojnic by tak podobné obstrukce odpadly. Budou považovány za jednu stavbu a rozhodne o nich jediný úřad.

"Je ještě na diskusi, jestli to bude ministerstvo dopravy, nebo někdo jiný, ale hlavní je, že všechna povolení a odvolání se vyřeší na jednom místě," uvádí dopravní expert Kolovratník.

Vládní záměr se Německem inspiruje i v tom, jak se vypořádá s majiteli pozemků, přes jejichž půdu silnice nebo dálnice povede.

Doposud jejich odvolání stavbu zastaví, odkladný účinek by s novou normou odpadl. Nároky by pak nespokojený vlastník řešil u soudu.

Bonus za rychlost

Aby vládní poslanci přesvědčili majitele pozemků, že je nechtějí obírat o majetek, chtějí přidat oproti našim západním sousedům zlepšovák, variaci na nabídku first minute cestovních kanceláří.

Čím rychleji by lidé státu pozemek pod strategickou stavbou odprodali, tím víc by za něj dostali zaplaceno. Kdo by se bránil, musel by se spokojit s běžnou tržní cenou.

"Podle analýz, které jsme si dělali, to zákon umožňuje," dodal Kolovratník.

Ten je společně se zástupci ministerstev pro místní rozvoj a životního prostředí členem komise ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), která zasedne v úterý.

Bude se chystat na středeční vystoupení před sněmovním hospodářským výborem.

Cílem novely je, aby zdržováním procesu Česku neutíkaly nasmlouvané eurodotace a neodkládala se dostavba dopravní infrastruktury.

"Současné znění zákona je ve velmi špatném stavu. Ztěžuje čerpání peněz a celkovou výstavbu," říká předseda výboru Ivan Pilný (ANO).

Hnutí ANO Andreje Babiše se na záměru shoduje s ČSSD, ale chce získat podporu mezi všemi stranami ve sněmovně. Aby příští vláda záměr nezrušila, jako se to stalo II. pilíři důchodové reformy, kterou silou protlačil kabinet Petra Nečase.

Na změnu v dopravních stavbách naváže také proměna stavebního zákona a zákona o veřejných zakázkách. Významně se mají zkrátit administrativní lhůty a zjednodušit soutěžení veřejných peněz.