Armáda modernizuje ruské vrtulníky Mi-171Š pro lepší spolupráci s jednotkami speciálních sil. Jejich členy budou helikoptéry moci dopravovat na dlouhé vzdálenosti, především v noci za využití brýlí pro vidění ve tmě. Informuje o tom server Armádní noviny. Podle něj velkou část modernizace platí Američané, kteří byli spokojeni s nasazením strojů v rámci mise ISAF v Afghánistánu.
Do konce roku mají být vylepšeny první tři vrtulníky Mi-171Š, uvádí server. Helikoptéry dostanou nové vybavení pro noční lety. Ve speciálním kulovém pouzdru na přídi stroje bude infračervená kamera pro vidění ve tmě a další dvě kamery.
Americký zájem o modernizaci českých vrtulníků vychází ze skvělých zkušeností s prostějovskými specialisty ze 601. skupiny speciálních sil a s českými vrtulníky Mi-171Š v Afghánistánu. Cílem třetí etapy modernizace je především umožnit vrtulníkům Mi-171š dopravovat a vysazovat členy speciálních jednotek na dlouhé vzdálenosti a v noci.
Ve výbavě bude i laserový dálkoměr. "Ovládání terminálu může převzít každý z pilotů nebo palubní technik. Obraz z kamery se pak promítá na dvojici velkých displejů na palubní desce kokpitu," uvádějí Armádní noviny.
Do Česka se vrátil bombardér Petljakov Pe-2. Dorazil v kontejneru - čtěte ZDE
Armáda chystá prodej posledních státních opraven. Očekává za ně miliardu - čtěte ZDE
- maximální rychlost: 250 km/h
- cestovní rychlost: 225 km/h
- dolet (s 25 cestujícími): 500 km
- taktický dolet: 350 km
- maximální přeletová vzdálenost: 930 km
- únosnost: 4 000 kg
- hmotnost prázdného vrtulníku: 7 055 kg
- maximální vzletová hmotnost: 13 000 kg
- délka s otáčejícími se rotory: 25,35 m
- délka trupu: 18,22 m
- výška: 4,75 m
- Mil Mi-171Š je nejmodernější verzí vrtulníku Mi-8/17, která byla sestrojena v polovině 90. let. Stroj vyrábí Ulanudský letecký závod ležící poblíž Bajkalského jezera
- v rámci deblokace ruského dluhu vůči ČR získala Armáda ČR od roku 2005 16 kusů těchto strojů
Vrtulníky dostanou též nové pancéřování z polyethylenu a keramiky, které nahradí původní ocelový pancíř. Díky němu si stroje zachovají původní hmotnost i přes montáž nového vybavení. "Americká strana také dodala sady dalšího pancéřování, jak pro kokpit, tak pro kabinu," dodává server.
Další novinkou ve výbavě strojů je nový meteorologický radar a rozšířené komunikační vybavení nákladové kabiny, které má napomoci lepší komunikaci pilotů se členy zvláštních jednotek.
Vrtulníky modernizuje státní podnik LOM Praha, který vlastní certifikát ruského výrobce strojů. Podle serveru budou do konce roku modernizovány tři vrtulníky, poté by měla být uzavřena smlouva na vylepšení dalších čtyř helikoptér Mi-171Š.
Stroje se osvědčily při nasazení v alianční misi v Afghánistánu. Hodí se do tamního klimaticky náročného prostředí. V rámci NATO stojí Češi v čele iniciativy, která prosazuje nasazování helikoptér ruské výroby. V armádě se v poslední době objevily úvahy, že by stroje mohly být nasazeny také v některé z afrických misí. OSN požádala o poskytnutí dopravních strojů pro súdánský Dárfúr.
Mi-171 svou konstrukcí vychází ze strojů Mi-8/17, které patří k nejrozšířenějším vrtulníkům na světě. Létá zhruba od poloviny 90. let. V rámci deblokace ruského dluhu vůči ČR získala Armáda České republiky od roku 2005 šestnáct těchto strojů. Modernizováno bylo zatím osm z nich.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist