Na desítky tisíc podnikatelů a firem se chystá změna pravidel v nakládání s účetnictvím. Naroste jim administrativa - a některé z firem se díky tomu vyhnou daňovým kontrolám.

Ministerstvo financí totiž připravuje zavedení takzvaného centrálního úložiště, do kterého by podnikatelé a firmy z vybraných oborů průběžně odesílali elektronickou cestou některé účetní údaje. Především o nákupu zboží a následných tržbách.

„Připouštím, že to celé může působit jako oko Velkého bratra, ale žádné zneužití informací nehrozí. Chtěli bychom sbírat jen některá očištěná data, která by umožnila základní kontrolní činnost mimo provozovny podnikatelů,“ říká náměstek ministra financí Ladislav Minčič.

Podle něj tak bude možné snáze dohledat původ zboží a získat na dálku část podkladů pro daňové kontroly. Opatření by mělo omezit daňové úniky a snížit riziko tragédií, jaká se stala loni v souvislosti s nelegálním prodejem alkoholu otráveného metanolem. Podle ministerstva je zavedení takového úložiště lepší a levnější řešení než roky diskutované registrační pokladny.

Sběr informací z části účetnictví (například po měsíci nebo čtvrtletně) by se týkal jen některých oborů podnikání, jako je třeba obchod s lihovinami, realitní kanceláře nebo prodej zboží a služeb přes internet.

Pro podnikatele, včetně těch nejmenších – třeba stánkařů nebo různých večerek –, by to znamenalo nutnost pořídit si počítač. Bez paragonu nebo účtenky by nemohli legálně prodávat. „To není pro zavedené a seriózní podnikatele žádný problém. Potíž spíš vidím v tom, že my i stát potřebujeme zavést účinná opatření proti černému trhu co nejrychleji. Dohledatelnost původu zboží a evidenci tržeb může mnohem rychleji zajistit zavedení registračních pokladen s fiskální pamětí,“ říká šéf likérky Stock Petr Pavlík.

Velké pochopení zatím nenachází ministerský plán ani u dalších firem. „Je zřejmé, že dotčení podnikatelé se budou muset stát plátci DPH, a to většina v našem oboru už splňuje. Ti, co plátci nejsou, snadno uniknou dohledu i po zavedení úložiště. Je to jen další zvýšení zbytečné administrativy,“ soudí prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný.

Hospodářská komora chce o tomto plánu jednat s ministerstvem co nejdřív. „Považuji za sporné, pokud by se podobné opatření k omezení daňových úniků mělo týkat jen vymezených oborů podnikání. Potřebujeme systémové opatření a to se musí týkat všech,“ říká viceprezident Hospodářské komory Jan Wiesner.

Centrální úložiště by mělo podle Minčiče fungovat podobným způsobem jako už delší dobu zavedený Centrální systém účetních informací státu. Ten shromažďuje podrobné údaje o rozpočtech a nakládání s financemi od nejrůznějších státních institucí, fondů, ale i krajů nebo větších obcí. I v případě centrálního úložiště dat firem by informace mohly využívat další státní instituce, třeba statistický úřad, ministerstvo práce nebo obchodní inspekce.

Více o plánech ministerstva si přečtěte v úterních Hospodářských novinách.

 Čtěte více v Hospodářských novinách