Z postu šéfa poslaneckého klubu ODS do čela ministerstva dopravy se ve středu přesune Zbyněk Stanjura. Nahradí tak Pavla Dobeše (LIDEM), který na funkci rezignoval začátkem prosince, především kvůli potížím s registrem vozidel.

Jak si s centrálním registrem poradí budoucí ministr, Stanjura ještě netuší. "Nejprve musím vše zjistit, nevím ani, jaká je smlouva, jaké jsou tam podmínky," uvedl v rozhovoru pro IHNED.cz.

V dalších plánech má ale jasno. Chce snížit provozní náklady ministerstva a je pro, aby se Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty proměnily v akciové společnosti.

Omezený rozpočet resortu dopravy na rok 2013 pro něj přitom nepředstavuje dramatický problém.

Jaké jsou vaše nejbližší priority na ministerstvu dopravy?

Snížit provozní náklady. Nejen ministerstva, ale všech podřízených organizací, které má ministerstvo dopravy na starosti. Tak, aby se peníze z provozu daly převést na investice.

Za druhé, aby investice byly vynakládány efektivně.

Třetí věc – budeme připravovat sloučení ministerstev do ministerstva hospodářství. Považuji to za logický proces, dlouhodobý. A taky budeme muset řešit aktuální úkoly, které se nashromáždily, ale k tomu potřebuji víc informací.

Jak konkrétně chcete náklady na provoz snížit?

Chtěl bych prověřit efektivitu všech činností. Jako první se standardně manažersky podívám na výdaje za služby a mzdové výdaje, to jsou první položky, které mě budou zajímat. Po všech vedoucích pracovnících budu zároveň chtít, aby mi dali manažerské shrnutí, co jejich odbor nebo úsek dělá. Jaké mají úkoly, kolik na to mají lidí a zda tam není možné najít úspory. Jaké agendy vykonávají a jestli nejsou zbytečné.

Na investice bude mít ministerstvo dopravy polovinu toho, co před pěti lety. Jak si s tím poradíte?

Za prvé musí být investice efektivně vynakládány. A za těch pět let klesly ceny stavebních prací, dnes se dá soutěžit za nižší peníze. Musíme se podívat a investovat i do přípravy, protože se blíží Operační program doprava 2 a musíme si být jistí, že máme připravený dostatek kvalitních projektů.

Rozpočet na rok 2013 nepovažuji za dramaticky špatný. V okamžiku, kdy vláda šetří ve všech resortech, má doprava o něco více peněz než před rokem. To je dobrý start.

Je rozumné využít projekty PPP, na kterých se podílí stát i soukromé firmy, například u D3?

Je příznivá doba, měl jsem možnost mluvit se zástupci bank. Banky jsou připraveny dobré dlouhodobé projekty podporovat. Myslím, že ta šance je, a myslím, že bychom tento model mohli zvážit i pro R35.

Co uděláte se špatně fungujícím registrem vozidel?

K tomu fakt nemám v tuto chvíli dostatek informací, mám jen mediální výstupy, musím vše zjistit. Nevím ani, jaká je smlouva, jaké jsou tam podmínky.

Měly by se Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty transformovat na obchodní společnosti?

Plně to podporuji, měly by to být akciové společnosti s jasně definovaným představenstvem a dozorčí radou, aby stát mohl svůj vliv uplatňovat i jinak než u příspěvkové organizace. Příspěvkové organizace považuji za překonaný model, protože zřizovatel má jen jeden nástroj – vyměnit ředitele. Lepší je standardní mechanismus.