Podzvukové letouny L-159 by se měly z hangárů české armády přemístit do hangárů v Iráku. Vize českých politiků a armádních důstojníků ale zatím stále zůstává jen v rovině přání.

Jasné stanovisko ze strany irácké delegace, která je od pondělí na návštěvě České republiky, dosud nepadlo. A to i přesto, že irácký ministr obrany Saadún Dulajmí Alexandra Vondru ujistil, že jeho země "má o tyto letouny velký zájem".

Na čem tedy obchod krachuje?

Podle vyjádření obou politiků má Irák zájem nejen o již vyrobené nepotřebné a "zakonzervované" letouny, ale i o nové stroje od Aera Vodochody. Z dřívějších informací vyplývá, že by mělo jít zhruba o dvě desítky letadel.

"Irák má logicky zájem o nová letadla," poznamenal Vondra. Nákup nových strojů může být podle něj zárukou dlouhodobé spolupráce.

Česko zároveň může Iráku poskytnout nepoužívaná letadla z armádních rezerv. Ta mohou být připravena rychleji, než budou vyrobeny nové stroje. Podle obou ministrů stojí Irák o brzké dodání letadel a co nejkratší dobu jejich přípravy.

O možném prodeji nepotřebných bitevníků jednají obě strany více než rok. Při loňské cestě Petra Nečase na Blízký východ irácký premiér Núrí Málikí řekl, že by země mohly obchod s vojenskými letadly "v krátké době" dokončit.

 

Málikí měl do Prahy rovněž přijet, nakonec ovšem zůstal v Iráku kvůli politické situaci v zemi. České ministerstvo obrany ale již s předstihem vyjádřilo naději, že se i přes jeho nepřítomnost podaří plánovaný obchod posunout blíže k vzájemné dohodě.

Konzervace nepotřebných letounů stojí ČR 30 milionů ročně

O podmínkách prodeje strojů L-159 jedná v Iráku výrobce letadel Aero Vodochody s podporou české vlády. Soupeří ale jak se svým tradičním konkurentem - britským letadlem Hawk, tak s Korejci. Ti nabízejí ve spolupráci s americkou zbrojovkou Lockhead Martin nadzvukový cvičný stroj.

Podle serveru Aktuálně.cz se irácký premiér Máliki dokonce chystá na cestu do Jižní Koreje.

Čeští vojenští piloti létají pouze s 24 letadly L-159, dalších 36 strojů je uskladněno v hangárech výrobce. Jejich konzervace stojí stát zhruba 30 milionů korun ročně. Pět letounů armáda vyměnila za dopravní letadlo CASA C-295, několik jich bylo rozebráno na náhradní díly a výrobu dvoumístných letadel, jeden stroj havaroval.

Česko s Irákem nadále vyjednává také o modernizaci iráckých tanků T-72 a vrtulníků Mi-17, připomněl Nečasův kabinet.

Dulajmí se v pondělí zmínil i o možnosti spolupráce při výcviku vojáků. Česko má v této oblasti Iráku co nabídnout, uvedl Dulajmí.

Nastínil také možnost začít v Iráku znovu vyrábět lehké zbraně, což by podle něj mohlo pomoci české ekonomice.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist