Evropská investiční banka (EIB) poskytne Praze úvěr 8,5 miliardy korun na prodloužení metra A. Uvedla to EIB v tiskovém prohlášení. Smluvní dokumentaci na tuto částku ve čtvrtek schválilo pražské zastupitelstvo.
"Poskytnutí úvěru znamená další rozvoj úspěšné spolupráce s městem Praha. V minulosti poskytla banka hlavnímu městu čtyři úvěry na financování jeho investičních programů, včetně rozšíření sítě pražského metra, zdokonalení vodovodní a kanalizační infrastruktury a obnovy komunální infrastruktury po zničujících povodních v roce 2002," uvedla banka.
Primátor Svoboda uvedl, že pražské zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo smluvní dokumentaci na částku osm a půl miliardy korun. To ale podle něj neznamená, že si město tuto částku opravdu půjčí. O konkrétním čerpání by musela znovu rozhodnout rada města a zastupitelstvo. Na další dvě a půl miliardy korun bude EIB s Prahou vyjednávat nové podmínky. "Předpokládáme, že tuto částku už nebudeme vůbec potřebovat, ale o smluvních podmínkách budeme jednat," poznamenal Svoboda.
Primátor v úterý novinářům řekl, že si Praha pravděpodobně od EIB půjčí dvě až tři miliardy korun. O přesné výši rozhodne vedení města nejspíš v lednu poté, co bude schváleno rozdělení kapitálových výdajů.
EIB nabídla Praze až 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí.
Metro D nebude, připustil pražský primátor Svoboda. Na nové stanice nejsou peníze - čtěte ZDE
Financování dostavby metra zůstává nejasné, Praze tak hrozí rozpočtové provizorium - čtěte ZDE
Pěti soupravám v metru už praskly podvozky, firmy od nich dávají ruce pryč - čtěte ZDE
Hlavní město už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C. Současné zadlužení hlavního města činí asi 26,1 miliardy korun.
Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist