Pražský dopravce chtěl investovat do stavby metra v nejbližších letech 46 miliard korun. Tento plán ale nyní odmítl primátor Bohuslav Svoboda (ODS), posílený sestavením nového vedení města s TOP 09. "Stavba metra D se nezahájí,“ prohlásil Svoboda v rozhovoru pro HN.

A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek. "Nemůžu podporovat něco, co zdánlivě vypadá jako obrovský benefit pro občana, ale ve skutečnosti je to šest občanů, kteří to využijí,“ konstatoval primátor.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Jindřich Šídlo

Nová pražská koalice bude teď mít jistě co dělat, pokud můžeme doporučit, jedním z prvních kroků by měla být rychlá a důkladná čistka v pražském dopravním podniku. A to v pořadí: obměna dozorčí rady, odchod ředitele Martina Dvořáka.

 

Martin Dvořák je jedním ze symbolů Prahy vrcholné Bémovy éry - šéfem dopravního podniku se stal na jaře 2007, kdy se na magistrátu rozjížděl velký mejdan

 

Celý komentář Jindřicha Šídla čtěte ZDE

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje.

Právě nákup vozového parku je další položkou rozpočtu, kterou začal Svoboda zkoumat. Zjistil, že do roku 2020 má dopravce v plánu utratit za nové tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. "Deseti- nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie,“ říká. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 104 miliard.

Úvěr na prodloužení trasy A

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na které nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. Sociální demokraté, kteří ještě nedávno byli ve vedení radnice, v této souvislosti varují, že případné zastavení stavby trasy A ji jedině prodraží.

Grafika: Pražské metro- trasy

"Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně,“ tvrdí 1. náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf klubu zastupitelů za TOP 09 a rovněž expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje.

 

"I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy,“ konstatuje Hudeček.

Další podrobnosti o vynucených škrtech při stavbě metra najdete v pondělním vydání Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist