Dálnice D5 u Plzně, kde v pondělí ráno před tunelem Valík havaroval kamion s plynovými láhvemi a začal hořet, bude uzavřena s největší pravděpodobností v obou směrech až do úterního dopoledne.

V místě nehody, kde vybuchly acetylenové a propan-butanové láhve pokračují hasiči v ochlazování zásobníků a čekají až jejich náplň zcela vyhoří. Policie odvádí na nejbližších sjezdech auta na objízdné trasy. Řekla to mluvčí krajské policie a Irena Lavičková.

Nehoda, při níž nebyl nikdo zraněn, se stala v 07:27 na mostě před dálničním tunelem ve směru na Prahu na 87. kilometru.

Podle informací z místa praskla vozidlu levá pneumatika, auto prorazilo svodidla a dostalo se do druhé části dálnice, kde se převrátilo na střechu a začalo hořet.

Těsně po nehodě, v okamžiku příjezdu hasičů, explodovalo několik propan-butanových láhví a jejich části se rozlétly do okolí. Z acetylénových láhví pak začal unikat plyn. Ihned po příjezdu museli záchranáři hasit hořící naftu u nádrže vozidla.

Hasiči jsou schovaní

Hasiči stále proudy vody ochlazují velké acetylenové láhve, které byly převáženy v klecích. Na místo přivádí vodu hadicemi z požárních nádrží u dálničního tunelu.

"Náklad budeme ochlazovat ještě několik hodin. Čekáme, až veškerý plyn z acetylénových láhví vyhoří a až jejich teplota nebude tak nebezpečná. O tom rozhodne technik z plynáren," uvedla mluvčí krajských hasičů Alena Marešová.

Po snížení teploty pod kritickou mez nepustí na silnici vozy ještě minimálně čtyři hodiny. Policisté navíc musí nehodu i požár ohledat a vyčíslit škody, dodala.

Kvůli trvalému nebezpečí výbuchu jsou podle Marešové hasiči schovaní za betonovými zábranami podél silnice. Místo nehody je uzavřeno do velké vzdálenosti ve všech směrech; zasahuje sedm jednotek.

Kudy místo objet?

Řidiči jedoucí směrem na Prahu mohou využít objížďku po mimoúrovňové křižovatce v obci Šlovice. Ve směru od Prahy pak mimoúrovňovou křižovatku u nákupního střediska Olympia. "Jak dlouho bude silnice uzavřena, neumíme zatím říci, ale určitě několik hodin," dodala. Policisté žádají řidiče, aby se místu nehody vyhnuli.

"Nehoda se zatím obešla bez vážných zranění. Pouze řidič si později stěžoval na bolesti zad, a byl proto převezen do nemocnice," řekla mluvčí krajské záchranné služby Lenka Ptáčková.

Přehled nehod vozů s tlakovými lahvemi

Podle mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Ivany Svitákové nejsou dopravní nehody při přepravě tlakových láhví příliš časté. V letech 2003 až 2010 u nich zasahovali hasiči pětkrát. Poslední se stala v listopadu 2008, kdy na Folmavě na Domažlicku, explodovala propan-butanová láhev v kamionu a zraněn byl jeden člověk.

Největší požár nákladního automobilu s tlakovými láhvemi s vodíkem se stal v dubnu 2008 v Ostravě. Likvidovalo ho 15 jednotek, které evakuovaly 100 lidí z přilehlých obytných domů, zraněn byl jeden člověk.

Ve stejný měsíc zasahovali hasiči u požáru acetylenových tlakových láhví skladu v Metrostavu v Praze, kde evakuovali 40 lidí. O měsíc později hořel vinou nedbalosti při svařování na parkovišti v Liberci nákladní automobil, v němž byly tři tlakové láhve.

V dubnu 2003 se na silnici u Valtířova na Ústecku vysypalo z kamionu 50 tlakových láhví s acetylenem a kyslíkem, z některých po pádu unikal plyn.