silnice_192x128.jpgNovela zákona, kterou ve středu ve třetím čtení schválili poslanci, umožňuje umazávání trestných bodů za dopravní přestupky. Novela poputuje do Senátu a poté jej čeká podpis prezidenta. Hlasování se ale nedočkal návrh, který umožňoval soukromým firmám měřit rychlost na silnicích.

Řidičům, kteří nebudou mít víc než deset bodů a předloží osvědčení, že absolvovali kurz bezpečné jízdy, obecní úřad podle novely trestné body umaže. Tento způsob ale bude možné uplatnit jen jednou do roka. Nesmí však jít o přestupky trestané více než šesti body. Například za řízení s alkoholem v krvi, na které zákon pamatuje sedmi body, se možnost umazávání trestných bodů vztahovat nebude. Poslanci současně umožnili vznik středisek bezpečné jízdy, kde se řidiči budou školit.

Návrh, který umožňoval soukromým firmám měřit rychlost na silnicích, jeho autor poslanec ODS Karel Sehoř stáhl. Prý proto, že návrh neprojednaly poslanecké kluby a že by uvedení návrhu k hlasování bylo nesystémové. I přesto na jednání sněmovny vystoupili někteří poslanci ODS s tím, že počet mrtvých na silnicích by mohl být snížen angažováním právě soukromých firem při měření rychlosti.

Klub ODS se podle Sehoře připojil k názoru, že je možné tento postup zneužít. Návrh navíc neprošel debatou v hospodářském výboru.

Komunisté proti, lidovci pro

Proti návrhu, aby rychlost mohly měřit soukromé firmy, se ostře postavil například poslanec KSČM Pavel Hojda, který ho označil za téměř privatizaci státní správy. Podle něj půjde soukromým firmám jen o zisk. Poslance vyzval, aby tento návrh nepodpořili. Sehoř svůj návrh vysvětloval mimo jiné tím, aby obce, které tuto možnost nemají, mohly zajistit bezpečnost hlavně na průjezdních komunikacích.

Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) však Sehořovi poděkoval za to, že tento návrh předložil. Podle něj šlo o první pokus jak se postavit proti násilí na silnicích. Řekl také, že kdyby se v jakékoli zahraniční vojenské misi vyskytlo tolik mrtvých, jako je na českých silnicích, nepřežila by to žádná vláda. Předseda poslanců KSČM Pavel Kováčik však varoval, že by tento návrh otevřel prostor korupci a "buzeraci" řidičů.

Přijatá novela mění i požadavky na obsah vstupního školení řidičů z povolání. V rámci vstupního školení budou muset absolvovat výuku a výcvik v rozsahu 140 hodin. Osvojovat by si měli například znalosti o sociálně právním prostředí v silniční dopravě, hospodářském prostředí a organizaci dopravního trhu nebo o teorii pokročilého racionálního řízení. Zpravodaj k zákonu poslanec Sehoř již dříve řekl, že jde o to, aby školení nebylo pouhou druhou autoškolou, ale aby se v něm profesionální řidiči seznamovali s věcmi, které v praxi řeší.