Letošní září potvrdilo, že bodový systém trestání neukázněných řidičů, zpřísnění jejich postihu ani personální změny v čele dopravní policie zlepšení na silnicích nepřinesly. Z předběžné statistiky policejního prezidia je už nyní jasné, že bilance právě končícího měsíce bude tragičtější než ve stejném období loni a předloni. Podle předběžné statistiky zemřelo letos v září při dopravních nehodách 112 lidí, zatímco loni v září 94 a předloni 103.

Letošní září navíc bude čtvrtým měsícem v řadě, kdy počet zesnulých při dopravních nehodách překročí 100 - přesně tolik jich bylo v srpnu, v červenci 119 a v červnu 116. Červenec je letos zatím nejtragičtější.

Navíc nelze vyloučit, že mezi obzvláště smutné se zařadí právě vrcholící prodloužený víkend. Podle údajů zveřejněných na internetové stránce ministerstva vnitra se jen v pátek a v sobotu stalo v celé zemi 795 dopravních nehod, při nichž zahynulo 11 lidí, z toho jen v pátek sedm. Při karambolech v obou dnech se navíc 26 lidí zranilo těžce a 159 lehce. K tragické páteční bilanci přispělo špatné počasí, jemuž mnozí řidiči nepřizpůsobili způsob jízdy.

Ještě hůře vyznívá bilance dopravních nehod se započítáním údajů ze čtvrtka, kdy vyjelo na silnici větší množství řidičů vzhledem k volnému pátku a následujícím dvěma dnům. Ve čtvrtek zemřelo při 786 dopravních nehodách šest lidí. Celkem se tak od čtvrtka do soboty včetně stalo na silnicích České republiky 1581 nehod, při nichž zahynulo 17 lidí, 36 se zranilo těžce a 252 lehce. Bilance bude možná ještě horší po dnešku, kdy se řada lidí vrací domů a hustota provozu bude větší.

Příčiny nehod jsou pořád ty samé

Z policejních statistik vyplývá, že hlavní příčiny dopravních nehod jsou dlouhodobě stejné - nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě a nepřiměřená rychlost. Zdá se tak, že na chování neukázněných řidičů zatím neměl vliv ani bodový systém trestání hříšníků ani ohlášené změny v práci dopravní policie. Ke zlepšení situace nepřispívá ani to, že mnozí řidiči využívají děr v zákonech a postihům za přestupky se úspěšně vyhýbají. Navíc mnohé úřady nestíhají jejich přestupky projednávat.

Odborníci na dopravu rovněž upozorňují na to, že bodový systém má demotivující charakter, protože jen trestá, ale nevede řidiče k tomu, aby odčinili hříchy - třeba školením a výcvikem - výměnou za umazání několika bodů. Politici a úředníci již začali úpravy bodového systému připravovat, ale není jasné, zda, kdy a v jaké podobě budou platit.

Je Červíček změna k lepšímu?

Změny v práci dopravní policie měl odstartovat nástup jejího nového šéfa Martina Červíčka. V létě nahradil Zdeňka Bambase, který byl odvolán 27. července právě kvůli neuspokojivým výsledkům, zejména rostoucímu počtu mrtvých na silnicích.

Červíček oznámil, že jeho hlavním cílem je přenést více pravomocí na regionální policejní ředitelství, která znají lépe dopravní situaci ve svém kraji. Řidiči se také už nemají setkávat s celostátními dopravněbezpečnostními kontrolami známými jako Kryštof. Mají je nahradit menší akce organizované v regionech a zaměřené na konkrétní riziková místa. Červíček chce též vymýtit korupci mezi dopravními policisty.

Nový šéf dopravní policie ale již také čelil prvním výtkám hlavně v tisku, že své záměry, jak zlepšit situaci v dopravě, neumí lidem srozumitelně vysvětlit, protože prý hovoří mnohdy ve frázích.