Na stránkách www.rvp.cz v pondělí ministerstvo školství zveřejnilo vzorové úlohy pro plošné testování žáků 5. a 9. tříd. Úlohy z češtiny, angličtiny, matematiky a dalších předmětů kromě znalostí ověřují i to, zda žák umí své poznatky použít v praxi. Kromě toho jsou na portálu i návrhy standardů, které zpřesňují, co by žák v daném ročníku měl umět. Učitelé mají nyní měsíc na to, aby se k materiálu vyjádřili. Ministerstvo tak chce zastavit propad znalostí českých dětí, plošné testování podobné státním maturitám má odstartovat v roce 2013. Už nyní má však testování řadu kritiků.
"Náročnost bude nastavena na minimální požadovanou úroveň, které by měli dosáhnout žáci na konci prvního a druhého stupně základního vzdělávání," uvedli autoři návrhů z řad učitelů a pracovníků ministerstva. V ilustrační matematické úloze pro 5. třídu má žák například zaokrouhlit číslo 57.688 na stovky, pro 9. třídu zase spočítat měřítko turistické mapy.
Podle výsledků mezinárodních průzkumů znalostí TIMSS a PISA se malí Češi zhoršují nejrychleji ze všech zemí, propadli se hlavně ve čtenářské gramotnosti a schopnostech aplikovat své poznatky v praxi. Navržené úlohy už proto netestují jen znalosti, v dějepise by měli být žáci devátých tříd třeba schopni vyjmenovat, z jakých důvěryhodných pramenů se získávají informace o minulosti. V zeměpise mají zase žáci z obrázku konkrétní krajiny popsat procesy v ní, a jak to ovlivňuje lidskou společnost.
Ukázka standardů z českého jazyka a literatury - ZDE
Ukázka standardů z matematiky - ZDE
Ukázka standardů z anglického jazyka - ZDE
Někteří experti na vzdělávání ale plošné testování ostře kritizovali. "Obsah testů bude určovat, nač žáci a učitelé zaměří svou pozornost, tedy na to, co se snadno testuje. Jiné důležité cíle vzdělávání se rychle dostanou na okraj pozornosti učitelů, žáků a jejich rodičů," napsali v dopise premiérovi zástupci spolku EduIn.
Kromě srozumitelnosti testů a náročnosti požadavků na děti by se měli učitelé vyjadřovat i k tomu, jestli může výsledky testů ovlivnit fakt, že je budou děti vyplňovat na počítači. Ministerstvo totiž nechce, aby náklady na testování dosáhly stamilionových nákladů jako v případě státní maturity, celý projekt by se proto měl dělat elektronicky. Ministr školství Josef Dobeš (VV) chce poté vypsat výběrové řízení na firmu, která by testování připravila po obsahové i technické stránce.
Smutná zpráva ze školních lavic. Čeští žáci se zhoršili nejvíc ze všech - čtěte ZDE
Zásadní rozhodnutí padlo. Teď už se budou studenti potit u státních maturit - čtěte ZDE
Zvládli byste státní maturitu z češtiny? Vyzkoušejte se v našem testu - čtěte ZDE
Pilotní ověřování testů by se mělo uskutečnit letos v říjnu, velká generálka je pak plánovaná na příští rok. Dobeš také už dříve avizoval, že chce testy měřit i takzvanou přidanou hodnotu vzdělávání, tedy do bodování zahrnout třeba celkové klima školy nebo to, kolik se zde vzdělává žáků s poruchami učení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist