Zrušení školy pro Romy

V ostravském městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky má být od nového školního roku zrušena Základní škola Matrasovova, která se dlouhodobě věnuje romským dětem.

O zrušení školy už rozhodlo obvodní zastupitelstvo. Podle starostky Liany Janáčkové (Nezávislí) je provoz školy ekonomicky neudržitelný. Ředitel školy se naopak domnívá, že zrušení školy je chybou. Podle něj s tímto záměrem nesouhlasí ani někteří rodiče.

Ve škole již delší dobu klesá počet žáků a nyní ji navštěvuje 132 dětí, z nichž zhruba polovinu tvoří děti z romské menšiny.

Do praktických, dříve zvláštních škol by letos neměli nastoupit žádní prvňáčci. České úřady k tomu ve středu vyzvala mezinárodní organizace na ochranu lidských práv Amnesty International (AI). Do praktických škol jsou totiž podle její studie umisťovány hlavně romské děti, a to neoprávněně.

Česko by se mělo víc snažit začleňovat děti z problémových rodin do běžných škol, řekli novinářům aktivisté z AI. Praktické školy jsou určeny dětem s lehkým mentálním postižením, více než 80 procent žáků tvoří Romové. Ti se do těchto škol často dostanou třeba jen kvůli tomu, že nemají z rodiny dostatečné sociální návyky. 

"Tuto praxi je tedy nutné alespoň pro příští školní rok zmrazit, aby bylo možné ji dostatečně zrevidovat," uvedli zástupci AI. Zápisy do prvních tříd začínají tento týden. Podle odhadů až 10 tisíc romských dětí by zvládlo běžnou základní školu.

Děti se posmívaly, že byl "ve zvláštní"

Jako příklad uvedla AI případ jedenáctiletého romského chlapce Františka. Ten chodil v Ostravě do běžné školy, ve čtvrté třídě si však třídní učitel začal stěžovat, že je příliš živý. V poradně proto chlapci doporučili čtyřměsíční diagnostický pobyt v praktické škole.

Ředitel této školy sice poté doporučil návrat do běžného zařízení, František však již spoustu látky zameškal a ročník musel opakovat. Spolužáci se mu navíc smáli, že byl ve "zvláštní".

Ministerstvo školství ale tvrdí, že se snaží situaci zlepšit. Náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková se ve středu v České televizi proti kritice ohradila, její úřad prý už připravil třeba novely vyhlášek o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a o školských poradnách.

Úřad také připravuje národní akční plán, který by měl nastavit příznivější systém pro znevýhodněné děti. Na podporu rovných příležitostí ve vzdělávání rozdělili úředníci v uplynulých dvou letech miliardu korun z evropských fondů. Na tyto účely budou moci školy čerpat peníze i v příštích letech.

Integraci Romů do společnosti dnes označil za jednu z vládních priorit také premiér Jan Fischer. Kabinet chce podporovat začleňování Romů a dalších znevýhodněných skupin do společnosti. "Odvrácená strana té mince je boj proti extremismu, což je naše další priorita, a souvislost s integrací to samozřejmě má," sdělil premiér Fischer.

Lepší péče v běžných školách

Znalosti absolventů praktických škol jsou zhruba o dva roky pozadu za vědomostmi dětí z klasických škol. To však romští rodiče často neví a přejí si, aby bylo jejich dítě umístěno do "zvláštní". Chtějí tak prý i předejít diskriminaci svých potomků.

Ve školních poradnách, které vystavují doporučení pro umístění dítěte do "zvláštní" školy, by se proto podle zástupců AI měli víc zaměřit na sociální, kulturní a jazyková specifika Romů. Zároveň by prý měly české úřady zvážit, jestli je vůbec zapotřebí škol pro lehce mentálně postižené. Tyto děti by se prý mohly s vhodnou péčí zařadit i do běžných škol.

Podle průzkumů ministerstva školství navštěvují praktické školy dvě neromské děti ze sta. U romských dětí jich je ale třicet ze sta. Zavést opatření proti diskriminaci romských žáků na školách uložil Česku před dvěma lety také Evropský soud pro lidská práva.