Podle posudku pro pražský dopravní podnik nelze říct, zda a jaká škoda firmě vznikla v kauze jízdenek, v níž je viněn i lobbista Ivo Rittig. Informaci přinesly deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny. Vyšetřovatelům to může ztížit dokazování u soudu.

Policie v případu jízdenek pro pražský dopravní podnik obvinila pět lidí včetně Rittiga z praní špinavých peněz. Podnik měl uzavřít nevýhodný kontrakt s firmou Neograph na výrobu jízdenek, který zprostředkovala společnost Cokeville Assets. Neograph jí prý odváděl 17 haléřů z každé jízdenky.

Nadační fond proti korupci tvrdí, že konečným příjemcem těchto peněz byl nejspíš Rittig. Lobbista, kterého spolu s dalšími čtyřmi obviněnými zadržela policie minulý týden, nařčení fondu i policejní obvinění odmítá. Nyní už je opět na svobodě, nesmí však vycestovat za hranice.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Čerstvý posudek pro dopravní podnik zpracoval znalecký ústav Equita Consulting. Podle jeho autorů nelze stanovit, jestli byl kontrakt předražený, jak tvrdí policie.

"Nelze jednoznačně stanovit, zda vznikla újma a jaká je její případná výše," píše se v závěru posudku.

Zakázku totiž prý nelze srovnat s jinou, obdobnou, protože taková neexistuje. Znalci konstatovali, že smlouva s Neographem je časově a věcně neporovnatelná s firmami, které dodávaly dopravnímu podniku jízdenky před Neographem a po něm.

Nelze prý ani porovnávat ceny jízdenek pražského dopravního podniku s cenami lístků v jiných městech a jejich dopravních podnicích - například kvůli odlišnému počtu cestujících nebo kvůli odlišnému pojetí způsobu zabezpečení jízdenek proti padělání, míní znalci.

Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš však hodlá ceny jízdenek zkoumat i nadále. "Zkusíme to vyčíslit jinými cenami, abychom pak mohli nárokovat škody," řekl MfD.

Firma se zatím o škodu nepřihlásila, protože stále nezná její přesnou výši. Učinit tak může nejpozději při zahájení hlavního soudního líčení. Pokud to neudělá a soud dá policii za pravdu, bude muset dopravní podnik náhradu vymáhat samotnou žalobou.